Privacyverklaring

Online boodschappen verlieslatend voor supermarkten (Euler Hermes)

16 september 2021
Tekst
Peter Ooms

Uit onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes blijkt dat online-boodschappen de grote Europese supermarktketens miljarden aan winst kunnen kosten.

Supermarkten zagen sinds de uitbraak van de coronapandemie het online boodschappen doen exploderen. Uitgaande van 2020 is de transitie in Europa met vier tot vijf jaar versneld. De penetratie van e-commerce is tot 11% van de supermarktomzet opgelopen. Maar dat leidt niet tot een hoera-stemming. Dat schrijft kredietverzekeraar Euler Hermes in een studie: “European Food Retailers: The bitter digital aftertaste of the covid 19-legacy”.

Volgens Euler Hermes is de omzet van Europese supermarkten in de coronaperiode fors toegenomen (ruim 5% in 2020). In dezelfde periode schoten ook de online boodschappen als een raket omhoog. Een trend die doorzet. Consumptiegewoonten zijn sinds corona definitief veranderd”, staat te lezen in het laatste rapport van de kredietverzekeraar. Volgens Euler Hermes brengt de sterke opkomst van online boodschappendiensten voor de grote supermarkten twee grote uitdagingen met zich mee:

Verlies marktaandeel

De markt wordt opgeschud. De competitie krijgt een ander gezicht. Gemak en service krijgen meer nadruk terwijl nog maar kortgeleden alles was gericht op prijsconcurrentie. Bedrijven die traag of terughoudend zijn om de digitale transitie te omarmen, verliezen marktaandeel. Aan andere supermarkten, maar ook aan nieuwkomers zoals flitsbezorgers.

Hogere kosten

De e-commerce in de foodretail ondermijnt de winstgevendheid. De online-verkoop van boodschappen draait verlies. Klanten die zelf hun boodschappen uit het schap halen zijn voor de supermarkten veel goedkoper dan bezorging aan huis. Niemand durft de servicekosten volledig op het bordje van de consument te leggen.

(Foto: Shutterstock)