Met 61% van de Belgen die al eens geconfronteerd werd met een poging tot bankfraude, klinkt de roep om meer bescherming luid. ING België komt nu met een concreet antwoord: ‘Check je Gesprek’. Deze nieuwe functionaliteit in de ING Banking-app stelt klanten in staat om meteen te verifiëren of een telefoontje van een vermeende bankmedewerker daadwerkelijk legitiem is.
Bankhelpdeskfraude – waarbij criminelen zich voordoen als bankmedewerkers – is een van de meest schadelijke vormen van oplichting. Vaak worden slachtoffers telefonisch benaderd en onder druk gezet om gevoelige informatie prijs te geven of handelingen uit te voeren, zoals het overmaken van geld. De nieuwe ‘Check je Gesprek’-functie speelt daar rechtstreeks op in.
Tijdens een telefoongesprek met een vermeende ING-medewerker kunnen klanten via de app het inkomende nummer controleren. Onder het inlogscherm van de app staat een knop waarmee gebruikers een eenvoudig verificatieproces starten. Ze voeren het telefoonnummer in en krijgen onmiddellijk te zien of het gesprek effectief afkomstig is van een ING-medewerker. Indien niet, worden zij geïnformeerd over de vervolgstappen.
De lancering volgt op alarmerende resultaten uit een recent iVOX-onderzoek, uitgevoerd in opdracht van ING. Daaruit blijkt dat niet alleen een meerderheid van de Belgen al met fraude geconfronteerd werd, maar dat ook 40% effectief geld verloor. De meest voorkomende vormen zijn phishing via sms of telefoon – communicatiemiddelen die doorgaans als betrouwbaar worden ervaren. Bovendien vreest 70% van de Belgen in de toekomst slachtoffer te worden van bankfraude.
“Bankhelpdeskfraude veroorzaakt zowel emotionele als financiële schade”, aldus Peter Adams, CEO van ING België. “Met ‘Check je Gesprek’ geven we klanten een directe en effectieve manier om zich hiertegen te wapenen.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.