Privacyverklaring

ABN AMRO Private Banking België gaat voortaan door het leven als ABN AMRO MeesPierson

20 mei 2025
Tekst
Elien Verheye

In België ondergaat ABN AMRO Private Banking een hervorming naar ABN AMRO MeesPierson. Daarmee brengt de grootbank haar Belgische private banking-activiteiten in lijn met het sterke Nederlandse merk. Ook onderstreept ze hiermee haar toegenomen focus op Belgische vermogende particulieren, ondernemers en ondernemersfamilies. Met deze herpositionering profileert ABN AMRO zich niet enkel als vermogensbeheerder, maar ook als betrokken adviespartner op belangrijke momenten in het leven van haar cliënten.

De keuze voor de naam ABN AMRO MeesPierson is geen toeval. Het merk MeesPierson heeft in Nederland sinds enkele jaren een stevige reputatie opgebouwd als betrouwbare en deskundige partner in private banking. Ook in België heeft zij een lange geschiedenis in vermogensbeheer én zakelijk bankieren. Met de naamsverandering maakt ABN AMRO duidelijk dat ze haar dienstverlening ook hier verder wil verdiepen en verbreden.

Advies voor elke stap in het ondernemingsverhaal

“De herpositionering van onze private banking activiteit draait niet om een nieuw logo, maar om een duidelijke belofte”, zegt Joachim Aelvoet, CEO van ABN AMRO in België. “We willen ondernemers begeleiden op alle belangrijke momenten: van vermogensopbouw en groei van de onderneming tot opvolging, van verkoop van hun zaak tot herinvestering. Daarom bouwen we stap voor stap aan een Belgisch aanbod dat aansluit bij de noden van ondernemers. Tegelijkertijd investeren we ook in onze lokale aanwezigheid met nieuwe teams in Vlaams- en Waals-Brabant, extra relatiebeheerders en Wealth planners. Zo versterken we onze rol als strategische partner niet alleen voor de grote spelers, maar voor elke onderneming met groeiambitie.”

Een antwoord op veranderende noden in ondernemend België

De timing van de nieuwe positionering is niet toevallig. Veel Belgische ondernemers staan voor strategische keuzes: generatiewissels, sectorconsolidaties en een heropleving van M&A-activiteiten zorgen voor een stijgende vraag naar geïntegreerd advies op maat. “We merken dat ondernemend België zich herpositioneert, en wij doen dat samen met hen”, zegt Joachim. “Veel ondernemers denken na over de toekomst van hun bedrijf: opvolging, verkoop, uitbreiding of diversificatie. Wij willen hun partner zijn bij elke strategische stap. Deze naamsverandering is dan ook geen eindpunt, maar het begin van een nieuw hoofdstuk in dat groeiverhaal.”

Sterk lokaal en internationaal verankerd

ABN AMRO MeesPierson is in België actief met meer dan 350 medewerkers, verspreid over zeven regionale kantoren. Die fysieke nabijheid is bewust en speelt in op de nood om vertrouwensrelaties met klanten op te bouwen. De bank stelt zichzelf toegankelijk op om zo ondernemers persoonlijk te leren kennen en snel in te spelen op lokale noden.

Die lokale verankering wordt ondersteund door de internationale expertise van de ABN AMRO-groep. Klanten kunnen rekenen op diepgaande kennis op het vlak van beleggingsadvies, kredieten en investeringen, gecombineerd met een persoonlijke aanpak die afgestemd is op hun ambities. Daarnaast benadrukt de bank zijn expertise in transitiethema’s als digitalisering, energie, mobiliteit, food & agri. Tenslotte versterkt het tegelijk het internationaal aanbod in Private Equity waarin de groep reeds decennialang excelleert.

Ook kmo’s krijgen toegang tot corporate finance

Een belangrijke uitbreiding is de oprichting van een Belgische corporate finance-divisie. Waar ABN AMRO zich vroeger vooral richtte op bedrijven met een omzet boven de 100 miljoen euro, kunnen nu ook kmo’s en familiebedrijven rekenen op begeleiding bij overnames, waarderingen, kapitaalstructuren en opvolgingstrajecten. Dit sluit naadloos aan bij het belang van deze ondernemingen binnen het Belgische economische landschap.