Privacyverklaring

Bedrijfswagens bannen? Bedrijven zijn niet de uitvinders van de Belgische fiscaliteit

17 mei 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Gert Verlinden

Wim De Wit, hr-director EY, kiest voor pragmatisme in de evolutie van de vloot van bedrijfswagens. De complexe Belgische fiscaliteit staat een echte shift in salarispakketten vooralsnog in de weg. Ook Rein Lemmens, ceo van IT-consultancybedrijf Kapernikov, botst het juridische kluwen om het remuneratiepakket te optimaliseren. “Ik verkies eenvoud en lagere belastingen op brutosalarissen.”

In tegenstelling tot een grote onderneming als EY, kent een kleiner bedrijf als Kapernikov géén bedrijfswagens. Opvallend voor een speler in de ICT-sector. Volgens ceo Rein Lemmens betekent de afwezigheid van bedrijfswagens geen zelfmoord in de oorlog om talent. Want het bedrijf kiest voor een uitgebreide mix in mobiliteit. En een uitgebreid cafetariaplan: diverse types fietsen, openbaar vervoer in eerste klasse en zelfs taxi’s behoren tot het pakket. Het steeds meer aan populariteit winnende mobiliteitsbudget ontbreekt in het aanbod bij AI-speler Kapernikov. “Alleen omdat de juridisch vereiste voorwaarde van de aanwezigheid van bedrijfswagens afwezig is bij ons”, aldus Rein Lemmens. “Een vreemde wettelijke kronkel voor een bedrijf als het onze dat de bedrijfswagens tot hiertoe heeft gebannen.”

Aanvaardbare kosten

Wim De Wit onderstreept de inspanningen van EY om medewerkers te stimuleren voor het openbaar vervoer te opteren. “Maar de wagen blijft vaak noodzakelijk vanuit praktische overwegingen om bij de klant ter plaatse te komen”, erkent hij. Daarom maakt de bedrijfswagen deel uit van het salarispakket van de meeste werknemers bij EY. Daarbovenop hebben ze de mogelijkheid om voor alternatieve mobiliteitsvormen te opteren, zoals fietsen of de trein. Opmerkelijk: het bedrijf limiteert die alternatieven bovenop de wagen niet. “Het gaat om vertrouwen geven, dan krijg je in de meeste gevallen het vertrouwen terug.”

Bij Kapernikov zit duurzaamheid in het DNA van de organisatie. Rein Lemmens geeft toe dat elektrische bedrijfswagens voor een aanvaardbare kost hem overstag zouden doen gaan om ze op te nemen in het remuneratiebeleid. “Maar alleen voor medewerkers die de wagen nodig hebben voor de uitoefening van de functie. Je dient transparant te communiceren welke functies in aanmerking komen om discussies te vermijden.” Rein Lemmens wijst ook op de Belgische wetgeving. De juridische complexiteit stimuleert de creativiteit om nieuwe flexibele verloningselementen toe te voegen aan caferiaplannen. “Ik verkies eenvoud en geldelijke salariselementen die significant lager belast zijn. En administratief veel lichter te beheren.”

Laadinfrastructuur voor bedrijfswagens

Wim De Wit wijst ook op de administratieve complexiteit als gevolg van de elektrificatie van het wagenpark. Denk bijvoorbeeld aan de terugbetaling van de opgesoupeerde elektriciteit, onder de vorm van de reële energieprijs. Hij vraagt zich luidop af of het nog de rol is van de werkgever om al de materiële middelen te voorzien. Tegelijk is er in België nog een grote inspanning te doen op het vlak van laadinfrastructuur.

EY maakt een shift weg van de klassieke Duitse premium werken. Nieuwe medewerkers rijden met een ecologische wagen. “Een bewuste keuze voor een CO²-vriendelijke oplossing, maar uiteraard speelt ook de TCO (Total Cost of Ownership) en de logistieke beschikbaarheid van de wagens. De elektrificatie van het wagenpark gaat bijzonder snel. Het overheidsbeleid stimuleert en penaliseert. De bedrijfswagens zullen vooralsnog niet verdwijnen. Het web aan wetteksten en historisch verworven salarispakketten vormen een gigantisch obstakel. Wie de bedrijfswagens ooit wil bannen, heeft een fiscale revolutie nodig.”

Wim De Wit en Rein Lemmens deelden hun visie en ervaring op Mobility Tomorrow op 16 mei 2024. Mobility Tomorrow is het evenement voor hr- en wagenparkbeheerders, ceo's en besluitvormers. Ze komen samen om mobiliteitsoplossingen te bespreken om werknemers, burgers en klanten op de meest duurzame en naadloze manier van punt A naar B te brengen.