Privacyverklaring

Loontransparantie verhoogt aantrekkelijkheid werkgever voor kandidaten

18 juni 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Xavier Baeten, Vlerick Business School

Bedrijven bereiden zich voor op de Europese richtlijn inzake loontransparantie. Op de Vlerick HR Day onthult professor Xavier Baeten het academische perspectief. Ilse Van Belle van Fluvius en Emma Braeye van In The Pocket delen hun praktijkervaring. “Loontransparantie integreer je in de volledige loopbaancyclus van de medewerker, van de employer branding tot voorbij het vertrek.”

“De verplichte loontransparantie vloeit voort uit de genderloonkloof. Wanneer je die corrigeert naar parameters zoals job segregatie en deeltijds werk, is de bijgestelde genderloonkloof in België zeer beperkt”, aldus professor Xavier Baeten. Volgens Harvard Business Review leidt loontransparantie tot minder ongelijkheid, maar ook tot lagere lonen, afgevlakte salarissen die minder prestatiegericht zijn, een verminderde productiviteit en personeelsverloop van de best presterende medewerkers.

De verplichte rapportering komt eraan vanaf 2027. Werkgevers dienen informatie te verschaffen voorafgaandelijk aan de tewerkstelling (in een wervingsprocedure) en tijdens de tewerkstelling (informatie beschikbaar stellen, medewerkers hebben het recht om data op te vragen). Volgens Xavier Baeten raakt de Europese richtlijn aan meerdere hr-objectieven. Vanzelfsprekend is er het juridische kader, maar ook de positionering op de arbeidsmarkt als werkgever, de ESG-duurzaamheidsdoelstellingen, de impact op de bedrijfscultuur én het bewustzijn bij medewerkers over hun remuneratiepakket. Een multidisciplinaire hr-aanpak is noodzakelijk.

Verviervoudiging sollicitaties

Daarna was het tijd voor de praktijkervaringen. Netbeheerder voor energie Fluvius moet omgaan met verschillende personeelsstatuten als gevolg van historische fusies. De organisatie hanteert sinds de fusie een cultuur van transparantie en open communicatie. Ze informeert medewerkers op groepsniveau over statuten, salarisbanden en extralegale voordelen die aan functies zijn verbonden. Individuele persoonsgebonden informatie deelt Fluvius niet mee. “Maar de medewerkers praten onderling uiteraard wel”, vertelt hr-directeur Ilse Van Belle.

Opvallend: Fluvius trekt de loontransparantie door tot in de rekruteringscommunicatie. Dat leidt tot een verviervoudiging van het aantal kandidaten, een significant verschil in een krappe arbeidsmarkt. Nieuwe medewerkers ontvangen bovendien een gedetailleerd overzicht van hun verloningspakket in het onboardingsproces. Tijdens de tewerkstelling heeft elke medewerker volledige toegang tot gedetailleerde informatie op het intranet. “Ze zijn zich beter bewust van de voordelen. Dat verhoogt de retentie.” Ook op het einde van de loopbaan informeert Fluvius de medewerkers een jaar voorafgaandelijk aan hun pensioen over de financiële impact van hun pensionering.

Door cocreatie naar loontransparantie

In The Pocket, een digitale productstudio in Gent met 200 medewerkers, bouwt verder aan het proces van loontransparantie. Volgens hr-directeur Emma Braeye is het een traject dat loopt over meerdere jaren. In The Pocket pakt het projectmatig aan. “De eerste stap is meten”, aldus Emma Braeye. “In welke mate ervaren de medewerkers hun verloning als fair? Vervolgens kiezen we voor een cocreatief proces. De backlog ervan stellen we open voor het volledige bedrijf.” In The Pocket betrekt een select aantal medewerkers in het traject naar loontransparantie. Het zijn ambassadeurs die hun collega’s informeren en een aanspreekpunt vormen. Op die manier blijven medewerkers positief betrokken.

Emma Braeye adviseert om een bedrijfseigen verloningsfilosofie te hanteren als stevige basis. Bij In The Pocket steunt die op vier principes:

1. betalen voor impact (niet voor anciënniteit of ervaring)

2. competitief zijn ten opzichte van de benchmark

3. proactief zijn met aanpassingen in de verloning

4. transparantie bieden over salarisbanden.