Privacyverklaring

Kmo’s, ga voor cyberbeveiliging

24 februari 2023
Tekst
Matthias Vanheerentals
Beeld
Beeld: FOD Economie

De FOD Economie heeft de campagne Mijn zaak cyberveilig gelanceerd. Die moet kmo's ervan overtuigen maatregelen te nemen die de cyberveiligheid van hun activiteiten verbeteren. De FOD Economie ondersteunt via de website mijnzaakcyberveilig.be.

Dagelijks worden in België meer dan honderd cybercriminaliteitsincidenten gemeld, goed voor een jaartotaal van 37.982 in 2021. Dat cijfer nam de afgelopen jaren gestaag toe. Dit soort criminaliteit neemt vele vormen aan, zoals onlineverkoopfraude, spam, phishing, ransomware ... en heeft nare gevolgen voor de slachtoffers. Die slachtoffers zijn niet alleen burgers, maar ook bedrijven. Niet alleen grote bedrijven zijn het doelwit. Ook kleine en middelgrote ondernemingen zijn een belangrijk mikpunt voor cybercriminelen. Meer dan een op de vijf Belgische kmo’s maakte al een IT-beveiligingsincident mee en dat zijn enkel maar de gemelde gevallen.

Cyberveerkracht verhogen

Het ontbreekt kmo’s vaak aan kennis en middelen om zich doeltreffend te beschermen, vooral als hun belangrijkste activiteit geen verband houdt met de virtuele wereld. Daarom lanceert de FOD Economie een meerjarencampagne, gefinancierd door de Europese Unie. Doel is om kmo's met weinig kennis van cyberbeveiliging te sensibiliseren en te informeren. De eerste stap is de lancering van de website mijnzaakcyberveilig.be. De site biedt informatie en een risicoanalyse, alsook specifieke instrumenten om de cyberveerkracht van kmo’s te verhogen. Voorbeelden zijn de Quickscan en de Cyberscan. Met de Quickscan beantwoord je vijf korte vragen, waarna je meteen de eerste aanbevelingen krijgt en wegwijs raakt in de inhoud van de website. Dit instrument is vooral bedoeld voor ondernemingen die niet weten waar te beginnen om hun IT-beveiliging te verbeteren.

Zelfbeoordeling

De Cyberscan is een instrument voor zelfbeoordeling, ontwikkeld door de FOD Economie. Kmo’s ontvangen een evaluatie van de cyberrisico's van hun bedrijf en advies op maat. Concreet krijgen kmo's een gepersonaliseerde cyberbeveiligingsgids die hen laat zien hoe ze hun situatie kunnen verbeteren. De website staat ook boordevol nuttige informatie en links voor kmo’s die hun bedrijf cyberveiliger willen maken. Het gaat over onderwerpen als wachtwoordbeheer, back-ups, fysieke beveiliging, potentiële interne bedreigingen, bescherming van mobiele apparaten, terminals en netwerken, opleidingen .... Geleidelijk aan wordt de inhoud uitgebreid.

Proactief handelen

De campagne past in het Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht en kwam er op initiatief van de federale ministers Petra De Sutter en David Clarinval. “We willen dat kmo's zich meer bewust worden van het belang van cyberweerbaarheid voor hun bedrijf”, zegt David Clarinval, vice-eersteminister en minister van Zelfstandigen en Kmo’s. “Het gaat om de continuïteit van hun activiteit en de bescherming van hun gegevens. Daarom moedigen we hen aan om proactief te zijn en veilige methoden toe te passen om hun bedrijf in een steeds digitalere wereld te ontwikkelen.”

Oplossingen

Volgens Petra De Sutter, vice-eersteminister en minister van Telecommunicatie, beschikken kmo’s in tegenstelling tot grotere ondernemingen niet altijd over de nodige reflexen en expertise als het op cybergevaren aankomt. “Toch zijn de dreigingen ook voor hen alomtegenwoordig, zoals het onderscheppen en vervalsen van facturen door cybercriminelen. Er is ook het intussen alom bekende fenomeen van phishing, het versturen van een e-mail of sms om persoonlijke gegevens te ontfutselen. Voor al die risico’s bestaan oplossingen, zoals regelmatig back-ups maken van de belangrijkste gegevens, besturingssystemen actualiseren of anti-spamsoftware installeren. Met deze campagne helpen we onze kmo's op een zeer concrete manier om cyberdreigingen te bestrijden, door hen te informeren en te begeleiden, onder meer via gepersonaliseerde ondersteuning en het aanbieden van software.”