In een modern riskmanagement kijken bedrijven liever niet te veel naar specifieke scenario’s, maar focussen ze beter op de gevolgen die hun belangrijkste processen in gevaar brengen. Dat zegt Professor Simon Ashby van de Vlerick Business School die hierover een presentatie geeft tijdens de CFO Conferenz van FDmagazine.
“Riskmanagers hadden zich de voorbije jaren sterk gefocust op het risico van cyberaanvallen of een plotse toename van het aantal vluchtelingen. En toen kwam er iets heel anders: een wereldwijde coronapandemie,” zegt Simon Ashby, professor met een doctoraat in corporate risk management. Hij heeft niet alleen een academische achtergrond, maar was ook actief als riskmanager in de financiële sector en als consultant voor bedrijven en toezichthouders.
Hij wijst erop dat virusuitbraken in grote delen van de wereld niet onbekend zijn. “We hadden daarvoor al de varkens- en de vogelpest die zeker in Azië al lelijk hadden huisgehouden. Maar dat je door corona niet meer kon reizen, dat medewerkers niet naar hun fabrieken en kantoren konden, dat tekorten ontstonden van verschillende producten… een dergelijke impact hadden velen zich niet kunnen voorstellen.”
Om zich in de toekomst voor te bereiden op een dergelijke impact, is het daarom beter niet te veel te focussen op mogelijke scenario’s. Het heeft meer zin om te kijken wat het bedrijf nodig heeft om goed te kunnen werken. Bijvoorbeeld: wat is de impact wanneer het personeel geen toegang heeft tot de gebouwen? Of: wat gebeurt er wanneer goederen niet tot bij klanten geraken? Daarbij kijk je niet meer naar de oorzaken, maar wel naar de mogelijke gevolgen voor de eigen organisatie van een ramp of een incident.
Als je weet wat voor jou belangrijk is, kan je ook snel reageren als er op dat vlak iets gebeurt. “En dat kan op grote of kleine schaal. Een land als Zwitserland investeert sterk in strategische voorraden van olie, maar ook van beschermingsmateriaal of koffie. Maar ik ken ook een kleine dokterspraktijk in het VK die net op tijd schorten en mondmaskers had besteld.”
Simon Ashby: “Op die manier krijgt een onderneming al snel zicht op de zaken die de grootste impact hebben. Organisaties moeten dan best drie zaken doen.
Simon Ashby spreekt op 24 september op de CFO Conferenz.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.