Privacyverklaring

CFO Conferenz: “Je weet niet welke crisis zal komen” (Simon Ashby, Vlerick)

16 september 2021
Tekst
Peter Ooms

In een modern riskmanagement kijken bedrijven liever niet te veel naar specifieke scenario’s, maar focussen ze beter op de gevolgen die hun belangrijkste processen in gevaar brengen. Dat zegt Professor Simon Ashby van de Vlerick Business School die hierover een presentatie geeft tijdens de CFO Conferenz van FDmagazine.

“Riskmanagers hadden zich de voorbije jaren sterk gefocust op het risico van cyberaanvallen of een plotse toename van het aantal vluchtelingen. En toen kwam er iets heel anders: een wereldwijde coronapandemie,” zegt Simon Ashby, professor met een doctoraat in corporate risk management. Hij heeft niet alleen een academische achtergrond, maar was ook actief als riskmanager in de financiële sector en als consultant voor bedrijven en toezichthouders.

Hij wijst erop dat virusuitbraken in grote delen van de wereld niet onbekend zijn. “We hadden daarvoor al de varkens- en de vogelpest die zeker in Azië al lelijk hadden huisgehouden. Maar dat je door corona niet meer kon reizen, dat medewerkers niet naar hun fabrieken en kantoren konden, dat tekorten ontstonden van verschillende producten… een dergelijke impact hadden velen zich niet kunnen voorstellen.”

Niet focussen op scenario’s

Om zich in de toekomst voor te bereiden op een dergelijke impact, is het daarom beter niet te veel te focussen op mogelijke scenario’s. Het heeft meer zin om te kijken wat het bedrijf nodig heeft om goed te kunnen werken. Bijvoorbeeld: wat is de impact wanneer het personeel geen toegang heeft tot de gebouwen? Of: wat gebeurt er wanneer goederen niet tot bij klanten geraken? Daarbij kijk je niet meer naar de oorzaken, maar wel naar de mogelijke gevolgen voor de eigen organisatie van een ramp of een incident.

Als je weet wat voor jou belangrijk is, kan je ook snel reageren als er op dat vlak iets gebeurt. “En dat kan op grote of kleine schaal. Een land als Zwitserland investeert sterk in strategische voorraden van olie, maar ook van beschermingsmateriaal of koffie. Maar ik ken ook een kleine dokterspraktijk in het VK die net op tijd schorten en mondmaskers had besteld.”

Drie stappen

Simon Ashby: “Op die manier krijgt een onderneming al snel zicht op de zaken die de grootste impact hebben. Organisaties moeten dan best drie zaken doen.

  1. Begin met een business intelligence programma rond risicorapportering, liefst ook met gegevens die een indicatie geven van toekomstige gebeurtenissen. Zo kan de analyse van sociale media belangrijk zijn om trends te spotten.
  2. Bewaak de financiële gezondheid van het bedrijf. Is het financiële plan robuust genoeg om ook de meest pessimistische scenario’s aan te kunnen? Zorg voor voldoende reserves om het een tijdje te kunnen uitzingen.
  3. Zorg dat de medewerkers klaar zijn voor een crisis. Personeelsleden moeten een crisis verwachten om dan snel te kunnen ingrijpen. Belangrijk daarbij is om ook voor diversiteit te zorgen om zo een veelheid aan competenties en ervaringen bij elkaar te brengen. Die diversiteit levert een breder perspectief op wat leidt tot open gesprekken en creatieve oplossingen.

Simon Ashby spreekt op 24 september op de CFO Conferenz.