Privacyverklaring

‘Consistent zijn in je communicatie is belangrijk’

22 december 2023
Tekst
Lieven Desmet
Beeld
Thomas Oversberg (links) met Hans Buysse

De Belgische Vereniging van Financiële Analisten (BVFA) bekroonde Shurgard Self Storage voor de beste financiële communicatie. Hoe pakt het bedrijf dat aan? FDmagazine vroeg het aan Caroline Thirifay, director of investor relations, en Thomas Oversberg, director of finance.

In zijn rapport was de jury – samengesteld uit analisten van Belgische banken, beleggingsbladen, brokers en vermogensbeheerders – uitermate lovend over de inspanningen die Shurgard op het vlak van (financiële) communicatie levert. Ook de beschikbaarheid en hulp van het management en van het investor relations-team kunnen bij de juryleden op veel bijval rekenen.

Shurgard is de grootste aanbieder van selfstorage in Europa. Het bedrijf bezit of exploiteert 275 opslagfaciliteiten en ongeveer 1,4 miljoen netto verhuurbare vierkante meter in zeven landen: Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Duitsland, België en Denemarken. Het Europese netwerk van Shurgard bedient momenteel meer dan 190.000 klanten en heeft ongeveer 750 personen in dienst. Sinds 2018 staat Shurgard genoteerd aan Euronext Brussel.

De Belgische Vereniging van Financiële Analisten (BVFA) bekroont Shurgard voor de beste financiële communicatie. Hoe belangrijk is deze award?

Thomas Oversberg: “Het is een voorrecht om deze prijs in ontvangst te mogen nemen. De erkenning weerspiegelt de collectieve toewijding en het harde werk van ons hele team om te zorgen voor duidelijke en transparante communicatie. Een dergelijke award is bijzonder belangrijk voor collega’s in de backoffice, die anders nooit op het voorplan komen. Het is bijgevolg absoluut de moeite waard om deze werkethiek erkend te zien door zo'n gewaardeerde prijs.”

Caroline Thirifay: “We zijn echt dankbaar voor deze eer, vooral: we zijn pas vijf jaar genoteerd. We kijken er dan ook naar uit om onze sterke relatie met de analistengemeenschap en onze stakeholders te behouden.”

Caroline Thirifay

Shurgard staat sinds 2018 genoteerd aan Euronext Brussel. Wat was de reden voor de notering? Funding, visibiliteit?

Caroline Thirifay: “We willen in de zeven landen waar we actief zijn verder uitbreiden, via overnames en organische groei. Omdat onze supportcenters zich in Luxemburg en Brussel bevinden, was Euronext een logische keuze. Onze magazijnen zijn voor 94 procent onze eigendom en een financiering van deze groei door een IPO maakte dit mogelijk.”

Hoe ziet de markt eruit waarin Shurgard actief is en welke positie nemen jullie daar in?

Thomas Oversberg: “In 1995 opende Shurgard in Brussel een eerste vestiging waar klanten hun spullen konden opslaan. Vandaag is Shurgard uitgegroeid tot de grootste aanbieder van opslagruimte in Europa. In totaal hebben we meer dan 270 opslagcentra in zeven Europese landen. In onze markten zijn we steeds marktleider of de nummer twee. Onze focus ligt op hoofdsteden en grote steden, op grond van hun demografie en stedelijke dichtheid. We zijn voor onze klanten belangrijk tijdens speciale levensgebeurtenissen, denk aan een overlijden, een scheiding, verhuizen. Dan zoeken mensen opslagruimte, maar vooral gemak, aan een goede prijs en robuuste veiligheid.”

De jury prees de goede werking inzake investeerdersrelaties. Welke inspanningen levert het bedrijf op dat vlak?

Caroline Thirifay: “Ik werk als investor relations director feitelijk alleen, maar ik werk uiteraard samen met het financiële departement. Ik ben al 25 jaar actief bij Shurgard en werk mee op de financiële rapportering. Ik leerde alles ‘on the job’, zoals dat heet, en werkte ook mee aan de beursgang. Samen met Marc Oursin (ceo, n.v.d.r.) en Jean Kreusch (cfo, n.v.d.r.) ben ik vaak te vinden op conferenties. Verder organiseren we tweemaal per jaar roadshows en praten we met investeerders en analisten. Als je, zoals Shurgard, relatief nieuw bent op de beurs, kan je je eigen weg een beetje zoeken in je communicatie. We zorgen er echter voor dat deze consistent is, dat is belangrijk. We volgen ook de richtlijnen van de EPRA BPR (European Public Real Estate Best Practices Recommendations, n.v.d.r.).

Thomas Oversberg: “Caroline en het team stoppen enorm veel van hun tijd in die communicatie. Je zou je kunnen afvragen waarom, want onze freefloat bedraagt slechts 31 procent. We bekijken het echter vanuit een ander perspectief. Net door onze beperkte liquiditeit en onze twee grote aandeelhouders (de Amerikaanse meubelbewaarder Public Storage (35 procent) en het Amerikaanse pensioenfonds New York Common Retirement Fund (33 procent), n.v.d.r.) is communiceren over wat we doen en de marktomstandigheden zelfs nog belangrijker. Een gebrek aan transparantie, maar ook verrassingen in onze communicatie, kunnen een bijzonder grote impact hebben. Dit wensen we te vermijden door een consistente communicatie.”

Hoe ziet het financiële departement van Shurgard eruit? Over hoeveel personen spreken we?

Thomas Oversberg: “Er is geen backoffice in elk land waar we actief zijn. IT, pricing, marketing en financieel: alles is gecentraliseerd in Brussel of Luxemburg. Dat heeft als grote voordeel dat we efficiënt kunnen werken. Het financiële departement, met inbegrip van teams zoals fiscaliteit, consolidatie, boekhouding … telt een veertigtal personen. Spreken we over de collega’s die zich focussen op de financiële rapportering en de communicatie ervan, dan gaat het om een tiental mensen.”

Hoe belangrijk is digitalisering voor jullie?

Thomas Oversberg: “Heel belangrijk en we gebruiken het op verscheidene terreinen. Zo hebben we een succesvol e-rental-aanbod. Zowat 35 à 40 procent van de klanten werkt al volledig via ons digitaal platform, waarbij ze opslagruimte huren via e-verhuurcontracten. Zowat een derde van de contracten wordt zo buiten de kantooruren getekend.

Daarnaast gebruiken we data voor ons inkomstenbeheer, voor de kostenoptimalisatie door gekoppelde systemen en voor het vergroten van de operationele marge, bijvoorbeeld, met het oog op prijszetting. Je kunt het een beetje vergelijken met hoe luchtvaartmaatschappijen hun ticketprijzen beheren. Ook onze performance volgen we gedeeltelijk via data en AI op.”

Wereldwijd krijgt niet-financiële informatie steeds meer aandacht. Zeker ESG-rapportering is een issue. Hoe gaat Shurgard om met deze trend?

Caroline Thirifay: “Het is een zeer belangrijk thema voor ons en de top van het bedrijf is hier enorm mee begaan. Ook al is het een uitdaging voor een kleine organisatie, we steken er heel wat energie in. Dit bleef niet onopgemerkt, want Shurgard is onderscheiden met de Golden Bridge Award voor Environmental, Social en Governance (ESG) Excellence in 2023, door de Belgisch-Luxemburgse Kamer van Koophandel in Groot-Brittannië. Deze prijs wordt uitgereikt aan de meest succesvolle Belgische en Luxemburgse bedrijven die handel drijven en investeren in het Verenigd Koninkrijk, in zowel de diensten- als de productiesector.”