Privacyverklaring

“De coöperatieve waarden hebben me overtuigd om hier te werken”

3 juni 2024
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Nicolas Herbots

Eind november vorig jaar maakte Francis Costenoble de overstap naar Dela België, een bedrijf van Nederlandse origine dat uitvaarten verzekert en verzorgt, met hoofdkantoor in Antwerpen. De kmo moet de snelle groei in lijn brengen met de werking en processen en conform blijven aan de toenemende regelgeving. Als cfo leidt Francis Costenoble dit in goede banen. “De coöperatieve waarden van Dela hebben me overtuigd om hier te werken”, zegt hij over zijn eerste maanden.

Waarom heb je voor deze organisatie gekozen? Wat is specifiek aan dit bedrijf?

Francis Costenoble: “Ik ben ongeveer halverwege mijn carrière. Hiervoor werkte ik achttien jaar voor Carrefour. Ik vroeg me af of ik wel verder wou werken in de foodretail. Carrefour is een beursgenoteerd bedrijf en dat betekent dat je trimestrieel de financiële analisten moet achternalopen. Ten slotte zocht ik een manier om toegevoegde waarde te creëren voor de maatschappij.

Toen een van de headhunters Dela voorstelde, kwam dat uit onverwachte hoek, maar ik kon alle hokjes wel aanvinken. Dela staat voor Draagt Elkanders Lasten en is deel van een coöperatie met meer dan drie miljoen leden. Het bedrijf is ontstaan vanuit een diepgewortelde maatschappelijke betrokkenheid, namelijk het streven naar een waardige uitvaart voor iedereen. Vanuit haar coöperatieve identiteit gebeurt de beleidsvoering van Dela veelal in lijn met het coöperatieve gedachtegoed. Zo vind je het coöperatieve principe ‘samen delen’ terug in de winstdelingsregeling verbonden aan onze uitvaartverzekering.

De BIO-waarden van Dela – betrokkenheid, integriteit en ondernemers – overtuigden me om hier te werken. De customer centricity is geen laag vernis. We zijn er voor de mensen op een moeilijk moment.”

Wat zijn je prioriteiten?

Francis Costenoble: “Mijn opdracht bestaat erin om de werking en de processen binnen de snelgroeiende kmo verder te helpen verbeteren en conform te blijven aan de toenemende regelgeving. Vergeet niet dat Dela ook een verzekeraar is, met de nodige toezichthouders. Ik waak erover geen verlies te maken op de activiteiten zonder afbreuk te doen aan de authentieke dienstverlening.”

Wat zijn de uitdagingen voor de uitvaartsector?

Francis Costenoble: “Het is een sector met stevige concurrentie, kleine marges en lage winstgevendheid. Net zoals in Nederland, ontstaan ook in België consolidaties, maar we moeten onze activiteiten op een menswaardige manier blijven uitoefenen. Naast de kleine marges zijn er ook belangrijke kosten eigen aan de sector, gelinkt aan vastgoed en medewerkers. In tijden van hoge inflatie – zoals we die de afgelopen jaren hebben gekend – kan de winst snel omslaan in rode cijfers.

We bestrijden op een bewuste manier kosten door het vet weg te snijden zonder in de spier te zitten. Daarnaast zorgen we voor een unieke beleving. Bij retail staat de klant ook centraal, maar je krijgt meestal een herkansing als er iets misloopt. In de uitvaartsector is dat niet het geval. Je begraaft je moeder maar één keer.”

Hoe is het financieel departement gestructureerd?

Francis Costenoble: “Het financieel departement is bijzonder lean. In vergelijking met Carrefour voeren we dezelfde taken uit met een tiende van het aantal medewerkers. De volumes zijn wel kleiner, maar de hoofdtaken zijn dezelfde, namelijk boekhouding, controlling, fiscaliteit, risk & compliance, procurement en vastgoed. De grootste aanpassing voor mij is vastgoed. Carrefour is in België vooral een huurder, terwijl Dela eigenaar is van zijn panden.”

Welke ervaring van Carrefour neem je mee naar Dela?

Francis Costenoble: “Er zijn heel wat gelijkenissen, zoals de lage marges en de klanten die centraal staan. Bij Dela maak ik wel meer afwegingen tussen centralisatie en synergieën enerzijds en decentralisatie, autonomie en authenticiteit anderzijds. Met het oog op kostenefficiëntie gaan we bijvoorbeeld voor de centralisatie van het IT-platform. Op geen enkele manier raken we daarmee de klant of de nabestaanden. Soms kiezen we voor authenticiteit om zo dicht mogelijk bij de klant of de nabestaanden te staan. De koffietafel is een goed voorbeeld. We werken voor de uitvaartcentra niet met een industriële bakkerij, wel met lokale bakkers. Daar hechten mensen waarde aan. In iedere regio ziet de koffietafel er anders uit. We geven op dat vlak meer vrijheid, omdat we die zaken klein en lokaal willen houden.”

Heeft Dela ook aandacht voor niet-financiële communicatie?

Francis Costenoble: “In het jaarverslag van Dela staan op de eerste pagina’s samen met de financiële cijfers ook de kerncijfers over klantentevredenheid en reputatie, medewerkerstevredenheid en CO2-uitstoot. ESG (CSRD) krijgt meer aandacht dan vroeger, maar maakte al deel uit van het DNA van het bedrijf.”

Heeft je overstap iets veranderd aan de balans werk-leven? Is deze job gemakkelijk te combineren met je privéleven? Hoe ziet je vrijetijdsbesteding eruit?

Francis Costenoble: “Ik rijd nu veertig kilometer naar mijn kantoor in plaats van twaalf. Gelukkig kent Dela een volwassen balans tussen thuis- en kantoorwerk. Ik geniet van de kleine dingen des levens en spendeer zoveel mogelijk tijd met mijn vriendin en twee kinderen. Ik ga regelmatig lopen, fietsen en zwemmen. Die drie combineer ik ook. Ik ben geen uitmuntende triatleet, maar vind het wel een uitdaging om een triatlon tot een goed einde te brengen. Tijdens de zomer speel ik graag tennis of ga ik golfen.”

Over Dela

Dela België regelt de uitvaart van een op de tien Belgen. Het bedrijf telt vandaag een zeventigtal uitvaartcentra op meer dan 130 locaties, drie crematoria en een repatriëringscentrum in Zaventem. Het bedrijf heeft achthonderd medewerkers in dienst en verzekert negenhonderdduizend personen. De groep (België, Nederland en Duitsland) realiseert een omzet van ruim één miljard euro. Dela België maakt ruwweg twintig procent uit van de groep.

De inkomsten bestaan uit verzekeringspremies, beleggingsinkomsten en uitvaartverzorging. De kosten bestaan uit verzekeringstechnische lasten, niet-verzekeringstechnische lasten en kosten voor de uitvaartverzorging. Dela België maakt deel uit van de coöperatie Dela. Het geld dat niet nodig is voor de toekomst van de coöperatie wordt gedeeld met de verzekerden. Dit gebeurt door de premieverhogingen te temperen.