Privacyverklaring

Financiële stress voorkomen bij medewerkers door instantbetalingen

23 september 2024
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Rie Sordo-De Cock

Een op de vier medewerkers kent financiële stress. Toch durft een meerderheid bij onverwachte kosten geen voorschot te vragen aan de werkgever. Scudi, de app die met instantbetalingen werknemers toegang geeft tot een deel van het verdiende maandloon, wil die schaamte voorkomen. “Maar dat vraagt een mentaliteitsverandering bij de werkgever”, zegt Rie Sordo-De Cock.

Uit een onderzoek van iVOX, in opdracht van Scudi, blijkt dat 39 procent van de werknemers bij onverwachte kosten in de moeilijkheden komt. Een meerderheid - 62 procent - van de werknemers durft geen voorschot te vragen aan de werkgever.

“Vaak gaan ze dan een lening aan, soms tegen hoge rentevoeten”, zegt Rie Sordo-De Cock, oprichter van fintech start-up Scudi. “Dat willen we net met onze app voorkomen. De app biedt werknemers instant geld wanneer en waar ze het nodig hebben, op een confidentiële wijze en ongeacht de identiteit van de werknemer. Het algoritme is objectief en kan dus ook niet oordelen.” Het hele proces is volledig geautomatiseerd en de software kan volledig geïntegreerd worden in het salarispakket van de werkgever. “Tegelijk zetten we in op het vergroten van de financiële kennis van de medewerkers via ingebouwde gamification. Het is een en-enverhaal: onmiddellijk helpen via instantbetaling en tegelijk ook financiële bewustwording en kennis opbouwen.”

Onverwachte kosten

“In België zijn we met onze instantbetalingen – op minder dan vijf seconden staat het geld op de rekening – vrij uniek”, gaat Rie Sordo-De Cock verder. Meestal gaat het over kleine bedragen, gemiddeld zo’n 120 euro, maar het helpt de medewerkers wel uit de penarie. “Stel, je staat ’s nachts met een lekke band langs de snelweg. De pechverhelper komt alleen langs als je onmiddellijk kunt betalen. Dan kan zo’n instantbetaling handig zijn.”

Onverwachte kosten zijn vaak een katalysator voor grotere schulden. “We willen voorkomen dat werknemers een krediet moeten nemen met woekerintresten als gevolg.” De app beschikt over een paar alarmbellen om de medewerker te beschermen. “Ze kunnen maar vijf keer geld afhalen per maand, maximum 500 euro per dag en maximum 50 procent van wat ze verdiend hebben.”

Terughoudend

In Duitsland en Nederland vindt de app zijn doelpubliek, in ons land is er meer terughoudendheid, ervaart Rie Sordo-De Cock. “De ceo’s en cfo’s zijn meestal gewonnen voor de instantbetalingen. We zien vooral bij de hr-managers een afwachtende houding.” Volgens haar is dat deels te wijten aan de arbeidswetgeving, die een verschil maakt tussen bedienden en arbeiders. “Je krijgt te maken met twee verschillende modellen. Wat werkt met het cafetariaplan voor de bedienden geldt niet voor de arbeiders. Terwijl Scudi voor alle klassen van werknemers aangeboden kan worden en zo inclusie in bedrijven stimuleert.”

Hr-managers denken vaak dat het meer tijd in beslag zal nemen en bijkomende administratie vergt. “Ik begrijp de pijnpunten die hr aanhaalt. Scudi wil het werk en de administratie juist verlichten. Het algoritme doet automatisch zijn werk en de app integreert makkelijk met bestaande systemen zoals SAP. Medewerkers met geldzorgen zijn niet alleen minder productief, maar hebben meestal mentale zorgen en vervallen daardoor dikwijls in absenteïsme. Een percentage stopt zelf met werken. Onderzoeken tonen aan dat dit wereldwijd ongeveer drie procent bedraagt. Dat legt extra druk op hr omwille van retentieproblemen, aanwerving en opleiding.”