Privacyverklaring

‘Je maakt pas goede analyses als de data goed gedefinieerd zijn’

22 juni 2023
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Het team van Luc Verstuyft, zittend in het midden (Koen Fasseur)

“We waken erover gedetailleerde data te leveren, zodat we snel zien hoe de zaken evolueren. De jongste jaren zijn we sterk gegroeid, vooral in de activiteiten rond kabels en glasvezel en inzake automatisering. We volgen die groei nauw op, zodat we daar geen wiel afrijden”, zegt Luc Verstuyft, cfo van Besix Infra en Van den Berg.


“De activiteiten van de Besix Group bestaan enerzijds uit infrastructuurwerken voor de wegenbouw, vooral in de Vlaamse en Brusselse markt. Anderzijds voeren we in het hele land werken uit die een focus hebben op verbindingen, zoals glasvezel, stroom en telecom”, zegt Luc Verstuyft. Samen realiseren de bedrijven ongeveer 350 miljoen euro omzet met ruim 1.200 medewerkers. Als cfo is hij verantwoordelijk voor de ondersteunende diensten van de verschillende bedrijven, en daarnaast voor de boekhouding van de tijdelijke maatschappen. “De ondersteunende diensten zoals finance zitten in een apart bedrijf, een soort shared service center. Ook ICT, people, het juridische departement, verzekeringen en de vloot vallen hieronder. Het gaat in totaal om een zestigtal personen.”

De financiële afdeling telt twee pijlers. De eerste tak behelst alles wat met boekhouding te maken heeft. Daarnaast is er controlling, onderverdeeld in financial en business control. “Onze kernactiviteiten zijn projecten en werven op verschillende sites. Het opvolgen van die projecten, ook op financieel vlak, is belangrijk. Daarnaast verzorgen we de rapportering, zowel op project- als op bedrijfsniveau. Ten slotte zijn er de klassieke taken die bij finance horen, zoals thesaurie en funding, taks en overnames.”

1. Wat zijn uw prioriteiten als cfo?

Luc Verstuyft: “Enerzijds concentreer ik me op de deelactiviteiten en ondernemingen. We werken op verschillende werven en projecten die we samen met de business, de werf- en projectleiding analytisch goed opvolgen. We waken erover gedetailleerde data te leveren, zodat we snel zien hoe de zaken evolueren. De jongste jaren zijn we sterk gegroeid, vooral in de activiteiten rond kabels en glasvezel en inzake automatisering. We volgen die groei nauw op, zodat we daar geen wiel afrijden.

Anderzijds digitaliseren we zoveel mogelijk. Het is onze doelstelling om naar een volledig papierloze werf te gaan en daarvoor heb je goede data nodig. Er is nog werk aan de winkel. We hebben enkele overnames gedaan. De data daarvan bevinden zich op verschillende plaatsen. Je kunt pas goede analyses maken als de data zuiver en duidelijk gedefinieerd zijn. Als kleine onderneming volstaat een financedepartement met een boekhouder. Wanneer je groter wordt, begeleid je meer de operaties en begin je met budgettering en controlling. Als het bedrijf nog verder groeit, maak je een onderscheid tussen financial control en business control en komt er ook cost control bij. Wij zitten in die laatste fase.”

2. Hoe verloopt de samenwerking met de andere afdelingen?

Luc Verstuyft: “De samenwerking met de andere afdelingen is tweevoudig. We komen regelmatig samen met de andere ondersteunende diensten zoals people en ICT. Zodra drie of meer departementen samenkomen, houden we een managementteammeeting. Nog belangrijker is de nauwe interactie met de business. Ik hamer erop dat mijn collega’s niet alleen zeggen: ‘Kun je dat doen voor mij’, maar ook het waarom vermelden. Je moet altijd weten waarom je iets doet en wat het gevolg is van jouw activiteiten, en dat ook aan de collega’s duidelijk maken.”

3. Hoe probeert u de betrokkenheid van de medewerkers in de financiële afdeling hoog te houden?

Luc Verstuyft: “Dat doen we door veel te communiceren. Tijdens de covidperiode werkten de medewerkers vooral thuis. We gaven er al snel de voorkeur aan – rekening houdend met de sanitaire beperkingen – om zoveel mogelijk medewerkers naar kantoor te laten komen, zodat ze niet ontheemd raakten. Ons beleid vandaag is een combinatie van thuiswerk en aanwezigheid op kantoor. We investeren daar ook in. Op ons gebouw plaatsen we extra verdiepingen en optimale ruimtes om te communiceren, zoals kleine vergaderzalen. We creëren een ontmoetingsplaats die collega’s samenbrengt.

We proberen ook zoveel mogelijk subgroepjes te maken, zodat er voldoende interactie is tussen de medewerkers. Ten slotte vind ik het belangrijk dat medewerkers de onderliggende activiteiten goed kennen. Ik steun hen wanneer ze naar werven willen gaan om een project beter te begrijpen. Contact hebben met mensen op het terrein is belangrijk om ons werk goed te doen, want daar beheer je de klanten en verdien je het geld.”

4. Hoe ziet u de financiële afdeling in de toekomst evolueren?

Luc Verstuyft: “Mee de data ondersteunen blijft een belangrijk onderdeel. We evolueren naar een rol van business steering. Daarvoor heb je goede tools en informatie nodig. Die evolueren dagelijks. Vandaag werken we met andere tools dan vijf jaar geleden. Binnen vijf jaar zullen dat er weer andere zijn. Dat moet je goed opvolgen, monitoren en vernieuwen. Dat betekent ook dat we de medewerkers continu laten bijscholen en hen regelmatig opleidingen aanbieden.”