KBC Groep start eigen fintech met AI-toepassing tegen witwassen

7 maart 2022
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Shutterstock
KBC Groep start eigen fintech met AI-toepassing tegen witwassen

Via DISCAI commercialiseert KBC Groep zijn portefeuille van artificiële-intelligentietoepassingen, startend met de lancering van een AI-toepassing in de strijd tegen witwassen.

Via zijn eigen fintech DISCAI, een volle dochteronderneming, commercialiseert KBC Groep de innovatieve Artificial Intelligence-toepassingen die het intern ontwikkelt. Daarbij wil ze die bij B2B-partijen aan de man brengen. De eerste beschikbare toepassing focust op de strijd tegen het witwassen van geld. DISCAI opteert voor een geleidelijke ‘go-to-market’ aanpak en zal voor de distributie en integratie van die toepassingen samenwerken met partners. Zo zal KPMG instaan voor het aantrekken van geïnteresseerde B2B-partijen.

Controle op witwassen

DISCAI zal in eerste instantie een innovatieve en performante AI-gebaseerde oplossing aanbieden voor nauwgezette controle op witwassen (‘Know Your Transaction’ in het kader van de antiwitwasregelgeving). In een volgende faze zal DISCAI bedrijven en organisaties in diverse sectoren bijstaan in hun zoektocht naar performante en innovatieve oplossingen voor de technologische en regelgevende uitdagingen die zich in hun domein stellen. DISCAI werkt ook samen met KPMG die geïnteresseerde B2B-partijen zal aantrekken en de implementatie van de technologie in verschillende landen zal ondersteunen.

KBC gaf begin 2021 al aan dat het overwoog om eigen technologie, onder meer voor controle op witwassen, ook toegankelijk te maken voor andere bedrijven en organisaties. Dergelijke ‘Bankinsurance as a service’ ligt immers volledig in de lijn van de KBC-strategie om verder te gaan dan het gekende bankverzekeringsaanbod.

Vanuit die optiek brengt KBC Groep de in eigen huis ontwikkelde AI-oplossingen nu onder in een aparte vennootschap, DISCAI, die deze toepassingen geleidelijk op de markt zal brengen. Daarnaast zal DISCAI de datamodellen trainen op basis van gegevensbestanden die de klant ter beschikking stelt en dit volgens strikte dataprivacystandaarden.

Het AI-team van KBC telt momenteel al meer dan 100 medewerkers en ontwikkelde de afgelopen jaren, samen met experten uit de interne business- en IT-afdelingen, technologieën en toepassingen die breder inzetbaar zijn dan de financiële sector.