Privacyverklaring

Carve-outs: hogere intrestvoeten zetten multinationals op dieet

14 mei 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Sam Desimpel

Grote multinationals zetten steeds vaker strategische divisies in de etalage om ze te verkopen aan private-equityfondsen of aan andere bedrijven waar er meer synergie kan zijn. ​

De laatste jaren hebben heel wat grotere conglomeraten een aantal niet-strategische divisies verkocht, vaak aan private-equityspelers.

  • Zo verkocht Nestlé niet alleen zijn bevrorenpizzadivisie aan PAI maar ook haar Froneri ijsdivisie, het bedrijf boven Häagen-Dazs en Oreo Icecream. ​
  • Walmart verkocht dan weer zijn Braziliaanse tak aan Advent International.
  • KKR kon onlangs de hand leggen op de computerdivisie van Broadcom. ​

Vaak zijn de redenen strategisch. Nestlé bijvoorbeeld wil zich meer profileren op de gezondevoedingsmarkt en kocht zo onlangs The Better Health Company en Aimmune Therapeutics. IJsjes en bevroren pizza passen niet in die strategie en moesten dus de deur uit. ​

Maar soms is het ook van moeten. Informa PLC, de met schulden overladen Britse evenementenspecialist verkocht in de laatste jaren minstens vier bedrijfstakken aan private-equityspelers zoals Inflexion, Warburg Pincus en Blackstone om zijn balans weer gezond te krijgen na de covidjaren. ​

België is op dit moment nog relatief kalm op carve-outgebied

In België zijn er op dit moment nog geen carve-outs van beursgenoteerde bedrijven. Daarentegen waren er recent wel vijf carve-outs bij grotere privébedrijven in de Benelux. ​

  • Gimv verwierf een significant minderheidsbelang in Xenikos, een spin-off van Erasmus MC die zich toelegt op innovatieve immunotherapieën.
  • Waterland Private Equity faciliteerde de onafhankelijkheid van Infradata van de Cyclotron groep, met een focus op cloudnetwerken en beveiligingsoplossingen.
  • Vendis Capital ondersteunde de afsplitsing van Petrol Industries om hun onafhankelijke groeistrategie te bevorderen.
  • IK Investment Partners nam een belang in Ampelmann, een afsplitsing gespecialiseerd in offshoretoegangsoplossingen.
  • Egeria steunde de afscheiding van de bevrorendeegdivisie van Dutch Bakery, waardoor het bedrijf zich kon richten op de uitbreiding van zijn verse bakkerijproducten. ​

“Op dit moment zijn er nog geen carve-outs bij grotere Belgische beursgenoteerde bedrijven. De meeste zijn conservatief gefinancierd en staan dus niet onder druk om afdelingen te verkopen. Daarentegen moeten raden van bestuur toch eens de afweging maken of ze niet-strategische bedrijfstakken zouden verkopen. Dat maakt het bedrijf makkelijker te begrijpen voor analisten en stelt het management in staat om zich te focussen. Sowieso kan het geen kwaad om wat cash te genereren om te investeren in strategisch belangrijke takken”, aldus Sam Desimpel, managing partner bij Top Tier Access, een private-equityspecialist.

Een selecte groep specialisten

Het wordt steeds drukker voor carve-outs in de private-equitymarkt. Gemiddeld waren carve-outs bijvoorbeeld zo’n kleine zes procent van alle private-equitydeals in het eerste kwartaal van 2021. Dit is meer dan verdubbeld naar 12,6 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. ​

“Grote conglomeraten zoals een Siemens, Procter & Gamble of Unilever werken graag met één of twee private-equityinvesteerders die ze kennen en vertrouwen om deze carve-outs tot een goed einde te brengen. Je wil immers rust bij personeel, vakbonden, leveranciers en klanten bij een carve-out. Daarom gaat het bij een carve-out niet alleen over de hoogste prijs, maar ook over de reputatie. CVC deed bijvoorbeeld een carve-out van Lipton-thee bij Unilever, dat het merk al sinds 1972 in portefeuille had. Dat verkoop je niet zomaar aan iemand die je niet kent”, zegt Sam Desimpel.

“Als de multinationals op dieet moeten, kan de private equity aan tafel. Maar enkel een select kransje van private-equityfondsen heeft hierin relevante ervaring. Wij geloven sterk dat het aantal carve-outs alleen maar zal vermeerderen in de komende jaren. Daarom hebben we geïnvesteerd in de fondsen van echte specialisten zoals bijvoorbeeld PAI, CVC, BC Partners, Inflexion, CD&R en H.I.G.. Al deze fondsen doen gemiddeld meer dan tien procent van hun deals in carve-outs, met PAI zelfs gemiddeld twintig procent.”