Grote multinationals zetten steeds vaker strategische divisies in de etalage om ze te verkopen aan private-equityfondsen of aan andere bedrijven waar er meer synergie kan zijn.
De laatste jaren hebben heel wat grotere conglomeraten een aantal niet-strategische divisies verkocht, vaak aan private-equityspelers.
Vaak zijn de redenen strategisch. Nestlé bijvoorbeeld wil zich meer profileren op de gezondevoedingsmarkt en kocht zo onlangs The Better Health Company en Aimmune Therapeutics. IJsjes en bevroren pizza passen niet in die strategie en moesten dus de deur uit.
Maar soms is het ook van moeten. Informa PLC, de met schulden overladen Britse evenementenspecialist verkocht in de laatste jaren minstens vier bedrijfstakken aan private-equityspelers zoals Inflexion, Warburg Pincus en Blackstone om zijn balans weer gezond te krijgen na de covidjaren.
In België zijn er op dit moment nog geen carve-outs van beursgenoteerde bedrijven. Daarentegen waren er recent wel vijf carve-outs bij grotere privébedrijven in de Benelux.
“Op dit moment zijn er nog geen carve-outs bij grotere Belgische beursgenoteerde bedrijven. De meeste zijn conservatief gefinancierd en staan dus niet onder druk om afdelingen te verkopen. Daarentegen moeten raden van bestuur toch eens de afweging maken of ze niet-strategische bedrijfstakken zouden verkopen. Dat maakt het bedrijf makkelijker te begrijpen voor analisten en stelt het management in staat om zich te focussen. Sowieso kan het geen kwaad om wat cash te genereren om te investeren in strategisch belangrijke takken”, aldus Sam Desimpel, managing partner bij Top Tier Access, een private-equityspecialist.
Het wordt steeds drukker voor carve-outs in de private-equitymarkt. Gemiddeld waren carve-outs bijvoorbeeld zo’n kleine zes procent van alle private-equitydeals in het eerste kwartaal van 2021. Dit is meer dan verdubbeld naar 12,6 procent in het eerste kwartaal van dit jaar.
“Grote conglomeraten zoals een Siemens, Procter & Gamble of Unilever werken graag met één of twee private-equityinvesteerders die ze kennen en vertrouwen om deze carve-outs tot een goed einde te brengen. Je wil immers rust bij personeel, vakbonden, leveranciers en klanten bij een carve-out. Daarom gaat het bij een carve-out niet alleen over de hoogste prijs, maar ook over de reputatie. CVC deed bijvoorbeeld een carve-out van Lipton-thee bij Unilever, dat het merk al sinds 1972 in portefeuille had. Dat verkoop je niet zomaar aan iemand die je niet kent”, zegt Sam Desimpel.
“Als de multinationals op dieet moeten, kan de private equity aan tafel. Maar enkel een select kransje van private-equityfondsen heeft hierin relevante ervaring. Wij geloven sterk dat het aantal carve-outs alleen maar zal vermeerderen in de komende jaren. Daarom hebben we geïnvesteerd in de fondsen van echte specialisten zoals bijvoorbeeld PAI, CVC, BC Partners, Inflexion, CD&R en H.I.G.. Al deze fondsen doen gemiddeld meer dan tien procent van hun deals in carve-outs, met PAI zelfs gemiddeld twintig procent.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.