Privacyverklaring

Duurzaamheid moet deel uitmaken van het strategisch plan

11 juni 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Bram Desmet

Tijdens de voorstelling van het nieuwe boek van Bram Desmet kwamen managers uit heel Europa getuigen over hun inspanningen om duurzaamheid en resilience te integreren in hun activiteiten. Bram Desmet schrijft columns in FDmagazine over de samenwerking tussen finance en supply chain.

“ESG is intussen een minimumvereiste geworden: the licence to operate voor elk bedrijf”. Zo vatte Frank Vorrath, vicepresident global logistics services van het Deense Danfoss die visie samen. Hij was al een overtuigd gebruiker van het model dat Bram Desmet lanceerde in zijn eerste twee boeken. Dat vertrekt van de idee dat elk bedrijf voor zijn zakelijk model een evenwicht zoekt tussen service, kost en voorraad (werkkapitaal). Voor Frank Vorrath moet naast duurzaamheid ook resilience hieraan worden toegevoegd.

Bram Desmet heeft om die reden zijn intussen klassieke theorie met de driehoek uitgebreid tot een model met vijf dimensies: service, kost, voorraad, duurzaamheid en resilience. Zijn nieuwste boek Rethinking supply chain. Build a strategy-driven, sustainable and resilient supply chain is daarvan de weerslag. Die ideeën vormen ook de basis van een nieuw programma aan de Vlerick Business School. Professor Ann Vereecke kondigde aan dat de school al snel zal starten met een opleiding Supply chain strategie.

Duurzaamheid is non-negotiable

Tijdens een panelgesprek op de voorstelling van het boek kwam eerst Johan Heyman van Barco aan het woord. Hij werkt al jarenlang samen met Bram Desmet en was de eerste die suggereerde om ook aandacht te hebben voor duurzaamheid.

Daarna gaf de Zweedse Erika Linton, global head of supply chain strategy and design van H&M, toelichting op de manier waarop de kledinggroep zijn strategie aanpast in het kader van duurzaamheid. “We werken nu aan een holistische visie op het hele netwerk van de waardeketen van H&M. We houden rekening met verwachtingen van zowel sales, logistiek, finance enzovoort. H&M heeft intussen ook ambitieuze doelstellingen vastgelegd op het vlak van duurzaamheid. Ook die gaan mee in de planning, maar op een bijzondere manier. Bij parameters als kost, voorraad of service kunnen we nog naar een evenwicht zoeken. Duurzaamheid is echter non-negotiable: de doelstellingen moeten onverkort gehaald worden.”

Geen parallelle planning tussen supply chain en finance

Voor Bram Desmet is het belangrijk dat managers uit de supply chain en de financiële afdelingen samenwerken. Vaak hebben bedrijven moeite om die belangen te combineren. Alberto Lupano, global senior vicepresident supply chain van Reckitt (de groep achter merken als Dettol, Calgon, Vanish en Durex): “Om snel te kunnen beslissen moet je kunnen rekenen op gemeenschappelijke data die door alle afdelingen van het bedrijf gehanteerd worden. Zo verkrijg je resilience in je strategie.”

Een gelijkaardig argument van Massimo Magliocco, financial planning director van STMicroelectronics, een semiconductorfabrikant. “In onze sector draait alles om innovatie en dat vergt zeer grote investeringen: jaarlijks een kwart van onze omzet. Beslissingen daarover kan je alleen nemen wanneer de financiële en operationele managers het volledig eens zijn.”