Privacyverklaring

Integrated Value Planning: een nieuwe aanpak voor planningsprocessen

5 februari 2024
Tekst
Bram Desmet

Ons denken over de supplychain zit nog vast in het model van de jaren tachtig van vorige eeuw”, stelt Bram Desmet, adjunct-professor Decision Sciences bij Vlerick Business School, vast. In zijn nieuwe boek ‘Rethinking Supply Chain’ toont hij hoe het anders kan.

De wereld verandert in sneltempo. Twee belangrijke drivers zijn de toegenomen volatiliteit en de nood aan een meer duurzaam beleid. De jaren 2010-2019 kenden hun uitdagingen, maar waren relatief voorspelbaar. Onze markten groeiden aan een voorspelbaar tempo, geld was relatief goedkoop. Veel van onze supplychains werden ingericht in functie van minimale kosten en maximale efficiëntie. Sinds 2020 kregen we te maken met covid, een blokkering van het Suezkanaal, de oorlog in Oekraïne, sterke inflatie, problemen in de Rode Zee … Supplychainexperten geven aan dat de problemen elkaar sneller opvolgen, de impact ervan groter is en de problemen elkaar versterken. We hebben nood aan wendbaarheid en resilience en een andere inrichting van onze toeleveringsketens.

Ecosysteem voor supplychain

Een tweede belangrijke driver is de nood aan meer duurzaamheid. Dat uit zich vooral op sociaal en ecologisch vlak. De ecologische component is het meest zichtbaar in het reduceren van CO2 en andere broeikasgassen. Op sociaal gebied neemt de druk toe om goede werkomstandigheden te creëren. Duurzaamheid gaat over de impact op de eigen organisatie, maar evengoed stroomopwaarts (leveranciers en hun leveranciers) en stroomafwaarts (klanten en hun klanten). In vaktermen heet dit: scope 1, 2 en 3. Duurzaamheid vereist dus meer dan ooit het perspectief van het supplychain-ecosysteem.

Planningsprocessen updaten

We moeten dus wendbaarder zijn en meer sturen op het ecosysteem. Dat vraagt een dringende en grondige update van onze planningsprocessen. Laat we eerst kijken naar de wendbaarheid. De informatie moet sneller stromen en beter geconnecteerd zijn. In veel bedrijven zijn de planningsprocessen van finance, supplychain, verkoop en marketing losgekoppeld of afhankelijk van manuele integratie tijdens ad-hocmeetings of maandelijkse processen, zoals S&OP. Dit is ontoereikend en ontoelaatbaar.

Ik merk bij finance behoefte aan meer detail en een beter plan dat verder vooruitkijkt. Die details zijn beschikbaar in het supplychainplan. Ik zie bij supplychain behoefte aan meer financiële informatie om betere beslissingen te kunnen nemen. Die informatie is beschikbaar in het financiële plan. Het is tijd om beide processen te integreren tot één proces: de Financial & Supply Chain Planning (FSCP). Deze FSCP is het hart van een nieuwe manier van plannen, die ik Integrated Value Planning noem. Beide beschrijf ik in meer detail in mijn nieuwe boek, ‘Rethinking Supply Chain’, dat op 3 juni dit jaar verschijnt.

Kost en efficiëntie versus flexibiliteit

Laat ons vervolgens het ecosysteem bekijken. Onze planningsprocessen en -systemen zijn vandaag heel erg intern gericht. We plannen de eigen activiteiten, maar hebben weinig zicht op die van onze belangrijke klanten of leveranciers. Op supplychainvlak beperkt de informatie-uitwisseling met klanten en leveranciers zich vaak tot de orders. We graven niet dieper. Zicht op voorraden, capaciteiten, belangrijke kostendrivers … helpen nochtans om bij problemen betere beslissingen te nemen, in het belang van de keten. Ons supplychaindenken zit nog vast in het model van de jaren tachtig van vorige eeuw. Toen optimaliseerden we volgens kosten en efficiëntie, eerder dan flexibiliteit. Aan u om te beslissen welke de winnende supplychain voor de toekomst is.

De nieuwe manier van plannen, de Integrated Value Planning, is meer geconnecteerd met het bredere ecosysteem. Vanuit het oogpunt van volatiliteit en flexibiliteit en vanuit het duurzaamheidsperspectief is dit noodzakelijk. Een groot stuk van onze ecologische en sociale impact zit bij onze klanten en leveranciers.

Wat als we een week later leveren?

Als we duurzamer willen worden, moeten we onze KPI’s op het vlak van duurzaamheid beter afwegen tegen de basis-KPI’s in de supplychain: service, kosten en voorraad/capaciteit. Bij tekorten en een dreigend serviceprobleem maken we vandaag allerhande kosten, we veroorzaken druk in de organisatie en stoten extra CO2 uit door inefficiënt of minder duurzaam transport.

Is al die zenuwachtigheid wel nodig? Wat als we leveren op de normale manier, maar een week later? Komt de klant dan echt in de problemen? Het is nodig om een betere connectie te maken met belangrijke klanten en leveranciers en explicieter te sturen op financiële en niet-financiële meetpunten. Dat zal ons toelaten om meer duurzame keuzes te maken. Ook dat is een aspect van de nieuwe Integrated Value Planning.

De lancering voor België van ‘Rethinking Supply Chain’ van Bram Desmet vindt plaats op dinsdag 4 juni op de campus van de Vlerick Business School in Brussel. Je kunt het boek voorafgaand bestellen op de website van Kogan Page.