Tijdens een FDmagazine-webinar over de invulling van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)-verplichting viel op dat de dienstverleners Lucanet en Finvision de rapportering over milieu-kpi’s moeilijker achten dan die over sociale omstandigheden of governance.
“De meeste Belgische bedrijven hebben al heel wat gegevens en kpi’s in hun hr-systeem zitten. Dan is het makkelijker om data over sociale balansen, genderevenwicht of opleidingen te integreren in een CSRD-rapport. Dat is vaak niet het geval voor cijfers over allerhande emissies. Zeker de rapportering over de CO²-uitstoot met de verplichte gegevens over ‘Scope 1, 2 en 3’ ligt dan niet voor de hand. De grootste moeilijkheid betreft de kernprestatieindicator over Scope 3 omdat die de uitstoot in de hele toevoerketen van leveranciers tot klanten bevat,” zei Alexander Nulens, partner van Finvision.
Het webinar paste in de lancering van nieuwe software voor die CSRD-rapportering die volgende week beschikbaar komt. Tijdens de demonstratie van de toepassing was duidelijk dat er extra inspanningen zijn geleverd in verband met die emissies. Bart van der Vossen van Lucanet demonstreerde hoe een speciale module de gegevens overs emissies moet capteren.
Een bedrijf moet voor die CSRD-rapportering nog heel wat meer doen. Dat gaat van het bepalen van een impactanalyse en rapporteringsstrategie, over materialiteitsanalyse en het verzamelen van gegevens en het berekenen van kpi’s. Verder de analyse van de data en de rapportering inclusief tagging om het rapport machineleesbaar te maken.
Lucanet werkt samen met partners voor de eerste stappen en concentreert zich op het verzamelen van de data, de analyse en de rapportering. Dat verloopt parallel met de verwerking voor de financiële consolidatie en de verslaggeving om tot een geïntegreerd rapport te komen.
Er is bijvoorbeeld ook aandacht voor het samenstellen van een vragenlijst voor de ondervraging van de stakeholders die nodig is voor een goede dubbele materialiteitsanalyse. Belangrijk is dat gebruikers niet moeten beginnen van een wit blad maar al kunnen beschikken over een structuur met daarin de belangrijkste inhoud. Alexander Nulens: “Het is belangrijk dat je die stakeholders betrekt bij die analyse, want dat is een vereiste van de CSRD-rapportering. Je moet expliciet kunnen aangeven hoe je ze bij het proces hebt betrokken. Een ondervraging met een survey is dan een handig instrument om die input te verkrijgen.”
Kristof Vanherle, managing directeur van Lucanet België, wijst erop dat België alvast geen voorloper is in de implementatie van CSRD. “Maar toch is het belangrijk dat bedrijven beseffen dat ze zelf ook een goed inzicht kunnen krijgen in die materie en zo een commercieel of operationeel voordeel voor het bedrijf realiseren. Het ligt voor mij voor de hand dat de cfo hierbij de leidende figuur is: hij of zij is het gewend om met cijfers om te gaan en moet ook voor CSRD de drijvende kracht zijn.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.