Privacyverklaring

Rol van cfo in beweging

16 april 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
James Arthur

Cfo’s staan voor grote veranderingen, in hun bedrijf én afdeling. In dat proces moeten ze niet alleen de strategische doelstellingen blijven bewaken, maar ook leiderschap tonen ten opzichte van medewerkers en collega’s. “Je kunt niet samenwerken als je elkaar niet begrijpt.” Vier cfo’s gaan in gesprek voor FDmagazine.

Kris Moorees: “De juiste profielen vinden, is voor mij de belangrijkste uitdaging. Er is een tekort aan goede financiële medewerkers met de juiste competenties. Ik vertel er meteen bij dat ik allang vind dat attitude de belangrijkste differentiator is. Bij Ferranti heb ik op de financiële afdeling net een master in de communicatiewetenschappen aangeworven. Die leiden we zelf op. In feite doe ik dat al sinds het begin van mijn carrière, toen nog bij Procter & Gamble. In die tijd heb ik een veearts en een historicus aangeworven voor de financiële afdeling.

Ook het omgekeerde geldt: iemand met het juiste diploma, maar zonder de attitude die ik zoek, zal ik niet aanwerven. Ik moet geloven in de persoon die ons team vervoegt. Dat wil soms zeggen dat ik langer moet zoeken. Intussen werken we dan met tijdelijke medewerkers die wel het juiste diploma hebben. Zij moeten onmiddellijk kunnen meedraaien voor een specifieke taak. Maar zij krijgen dus geen vast contract.”

Kristof Vanherle: “Het hangt erg af van de context, denk ik. Als je in een grote organisatie werkt die een aantal dochterbedrijven moet consolideren volgens IFRS, dan heb je iemand nodig met ervaring en kennis van zaken. Ik weet niet of je dat zomaar kan overlaten aan iemand zonder het juiste diploma.”

Nathalie Constant: “Ik weet intussen dat de zoektocht naar geschikte financiële medewerkers niet gemakkelijk is. Recent is iemand van het team intern doorgeschoven naar businessanalyse en ik vind niet zo snel vervanging. Ik verkies ook iemand met kennis en ervaring. Als het echt nodig is, zorgen we zelf voor opleiding. Dat kan dus wel. Ik ben zelf het beste voorbeeld: ik ben verantwoordelijk voor finance én IT en heb voor beide niet het juiste diploma. Daarvoor moet ik vertrouwen op naaste medewerkers die wel over de kennis en ervaring beschikken.”

Naar meer analyse en advies

Nathalie Constant: “Daarbij aansluitend, vind ik het de grootste uitdaging voor mijn team dat de functie van finance zelf verandert. Onze opdracht evolueert van het inputten en verwerken van gegevens naar meer controle en advies. Daarvoor heb je heel andere skills nodig en vooral een nieuwsgierige houding. Ik volg Kris als hij attitude zo belangrijk vindt. De financiële medewerkers dienen veel beter op de hoogte te zijn van wat de operationele afdelingen doen. Ze moeten de dialoog opzoeken met hun interne klant. Communicatie is als competentie veel belangrijker geworden.

Bij die verschuiving hoort een zeer goede kennis van de activiteiten en de strategie. Er zijn medewerkers die daar gemakkelijk in meegaan, anderen vinden dat moeilijker. We vragen bijvoorbeeld aan onze accountants om regelmatig te overleggen met de interne klant – zoals de uitbaters van de Colora-winkels – en minstens één keer per jaar ter plaatse te gaan. Je hebt er die dat gewoon doen. Zij komen dan terug met een interessant verhaal. Anderen zijn eerder afwachtend. Ze weten niet goed hoe daaraan te beginnen. Als je de medewerkers die ervaringen onder elkaar laat delen, dan doet in die groep uiteindelijk iedereen mee. Dat is dus change, maar we laten het vanuit de vloer komen en niet top-down.

Het contact met de interne klant is ook van belang voor wederzijds begrip. Het is soms lastig voor de boekhouders als de winkelgeranten de procedures niet respecteren. Wat ik belangrijk vind, is begrijpen waarom ze het anders doen. Beide partijen dienen de beweging te maken. De operationele medewerkers moeten begrijpen waarom sommige zaken nu eenmaal volgens bepaalde procedures verlopen. Van hun kant moeten de financiële collega’s begrijpen hoe het is om in de winkel te werken en beslissingen te nemen met een klant die voor je staat.

En dan, als je elkaar goed begrijpt, kom je tot iets dat werkbaar is voor beide partijen. Zo leer je heel veel van elkaar. Wij maken nu echt die beweging met onze boekhouders. Zij krijgen steeds meer een controllingfunctie, met meer analyse en advies.”

Strategie vertalen naar bedrijfsdoelstellingen

Roel Eykens: “Voor mij is dit de belangrijkste uitdaging voor bedrijven: in een complexe en steeds veranderende wereld, zorgen dat bedrijven en organisaties zichzelf voldoende in vraag stellen en aanpassen. Vanuit finance geef je steun in dat proces van changemanagement. We doen dit zowel voor de processen en systemen, als voor de rollen van medewerkers.

Bij Antwerp Management School werken we momenteel aan een strategische oefening voor de hele organisatie. Daarbij vertalen we de strategie naar aangepaste bedrijfsdoelstellingen. Daarna maken we de brug naar objectieven op het niveau van het team en het individu. Het bepalen van die doelstellingen gebeurt best in teamverband. We gaan samen op zoek naar de doelstellingen die voor ons als organisatie en voor de afdeling belangrijk zijn. En we overleggen samen hoe we die doelen willen en kunnen bereiken.

Als organisaties veranderen en bijgevolg bepaalde rollen binnen die organisaties veranderen, is het belangrijk dat alle medewerkers voldoende zingeving ervaren. Bij AMS hanteren we hiervoor de Lizet-methodiek. Dat staat voor: loopbanen in zelforganiserende teams. We gebruiken een paspoort voor het team en een voor het individu. We bepalen welk team we willen zijn binnen de organisatie en hoe het individu hierin optimaal functioneert.”

Kris Moorees: “Ik denk wel dat het belangrijk is om de verschillen tussen de diverse financiële functies te erkennen. Accountants staan minder te springen om veranderingen door te voeren dan controllers.”

Kristof Vanherle: “Volgens mij heeft dat meer te maken met het karakter van de werknemer, niet zozeer met de functie.”

Roel Eykens: “Klopt. Ik zie bij ons ook medewerkers die graag nieuwe zaken opnemen. Net zo goed heb je medewerkers nodig die willen gedijen in continuïteit. Voldoende mee-evolueren, is natuurlijk altijd nodig. Voor financeprofielen wordt de rol van businesspartner steeds belangrijker. In elk geval dienen bedrijven en medewerkers samen te streven naar voldoende betrokkenheid en zingeving van de rol. Wanneer ze beide aspecten als negatief ervaren, verhoogt de kans op disconnectie en burn-out. Aan de medewerker om zelf zijn wensen, mogelijkheden en ambities aan te geven. Vanzelfsprekend kan niet iedereen altijd gelukkig zijn. Dat leert ons ook het boek ‘The Dark Side’ van professor Peggy De Prins, waarin ze toelicht hoe je als medewerker en leidinggevende hiermee omgaat.”

Kristof Vanherle: “Ik ben nu zelf geen financieel directeur meer, maar in mijn functie als managing director bij Lucanet kom ik elke dag in aanraking met de personen op de financiële afdeling. Ik zie ook die voortdurende veranderingen en heel wat bijkomende eisen. Het valt me op hoeveel internationaler de functie is geworden. Heel wat medewerkers communiceren een groot deel van hun tijd in het Engels. Wat Nathalie al zei, klopt ook: finance is nu echt de businesspartner geworden die voortdurend overleg heeft met de andere afdelingen in het bedrijf. En om nieuwe thema’s aan te pakken, zoals ESG, kijkt heel het bedrijf naar de financiële afdeling.”

Verbindend leiderschap

Kris Moorees: “Ik kom nog even terug op wat Nathalie en Roel al zeiden over de nieuwe rol van finance als businesspartner. Het maakt dat de medewerkers die we nodig hebben heel wat empathischer en socialer moeten zijn. Goed, je moet een balans kunnen lezen en een resultatenrekening kunnen maken. Je hebt alvast meer analytisch vermogen nodig, maar tegelijk is het belangrijk empathisch te zijn voor de collega’s in de andere afdelingen. Het is en-en.”

ID:

  • Nathalie Constant, director finance & IT, Boss Paints
  • Kris Moorees, cfo, Ferranti Computer Systems
  • Roel Eykens, finance director, AMS
  • Kristof Vanherle, managing director, Lucanet Belux

Foto van links naar rechts: Nathalie Constant, Kristof Vanherle, Roel Eykens.

Dit artikel is een gedeelte van een uitgebreid panelgesprek. Het volledige artikel lees je in HRmagazine van maart. Interesse in een membership? Contacteer gerust Murielle.Cosyns@nieuwemediagroep.be