In het paneldebat op de CFOconferenz kwam studente Estelle Roose, president van Capitant Gent, onverwacht uit de hoek met enkele pittige uitspraken.
“Onze generatie is heel erg gevormd door de digitalisering en de sociale media. Dat geeft de studenten een specifieke mentaliteit gericht op het snel bereiken van hun doelstellingen. Ik stel vast dat sommige organisaties zoals de Big Four daar heel goed op inspelen en zo ook de meeste pas afgestudeerden aantrekken. Ik denk dat de andere bedrijven zich nog moeten aanpassen”, zei Estelle Roose tijdens het paneldebat.
Dat heeft zeker ook te maken met hun positie op de arbeidsmarkt. Professor Rudy Aernoudt: “Mijn studenten in het vierde jaar hebben allemaal al drie of vier aanbiedingen op zak. Vaak kunnen ze bedrijven tegen elkaar laten opbieden voor een hoger loon of een mooiere bedrijfswagen. De arbeidsmarkt is dan ook helemaal gekeerd. Vroeger konden de bedrijven kiezen uit de kandidaten. Nu zijn het de jonge mensen die aan het stuur zitten.”
Dat hoeft niet meteen problemen op te leveren voor bedrijven. “We werven ook jonge mensen aan op de financiële afdeling”, zegt cfo Karen Van Griensven van Melexis. “Ik merk dat ze heel leergierig zijn. Ook verwerken ze informatie heel snel, zodat ze de kloof met de oudere collega’s snel overbruggen. Ik zie dan ook niet echt een probleem. De jonge medewerkers zijn blijkbaar ook tevreden, want de meesten blijven lange tijd bij ons.”
“Bij TomTom zie ik ook geen problemen. De nieuwe medewerkers hebben inderdaad een heel brede vorming genoten, zowel de financiële profielen als de ingenieurs. Dat betekent dat wij zelf nog moeten zorgen voor bijkomende opleiding on the job”, zegt Stefan Verstraeten, head of value bij TomTom.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.