Privacyverklaring

‘Duurzame maakindustrie heeft hier toekomst’ (HDM)

14 februari 2023
Tekst
Lieven Desmet

HDM, een groothandel in binnen- en buitenbekleding, wordt een productiebedrijf. De onderneming uit Peer gaat voortaan zelf SPC produceren, en dat niet langer in China halen. Het wordt daarmee de eerste West-Europese producent van het innovatieve materiaal. “We zijn pioniers”, zegt Kees Tempelaars.

De de-industrialisering van Europa hoeft geen vaststaand gegeven te zijn. Bij HDM is er sprake van een omgekeerde beweging. De fabrikant en distributeur van hout-, PVC- en SPC-producten voor de doe-het-zelf- en de professionele markt in Europa pompt tien miljoen euro in een investeringsplan dat loopt tot 2024. Het einddoel zijn vier productielijnen om SPC te produceren. SPC staat voor Stone Polymer Composite, een innovatief materiaal dat voor 75 procent bestaat uit kalksteen en voor 23 procent uit PVC. “SPC is waterbestendig, brandwerend en volledig recycleerbaar. Hiermee zetten we een grote stap richting circulair gebruik van materialen”, zegt ceo Kees Tempelaars. “Sinds november 2022 draait de eerste productielijn. Tegen de zomer van dit jaar moet de tweede lijn operationeel zijn.” HDM wordt daarmee de eerste West-Europese producent van vloer-, plafond-, wand- en gevelbekleding gemaakt uit SPC.

Groeicijfers van twintig tot dertig procent

Kees Tempelaars kocht in 2017 zijn Duitse partner uit en is sindsdien de enige eigenaar van het bedrijf. Hij veranderde van koers en vormde het bedrijf om van pure groothandel tot productiebedrijf. SPC moet daarin de turbo worden. Het product zelf bestaat al bijna tien jaar, maar wordt bijna uitsluitend in Azië geproduceerd. “In China zijn ze niet innovatief en maken ze enkel gestandaardiseerde vloerbekleding. Bovendien is de supplychain een ramp”, zegt Kees Tempelaars. De markt is nochtans groot en vragende partij voor dit materiaal. Kees Tempelaars spreekt over groeicijfers van twintig tot dertig procent en een wereldwijde markt van zeshonderd miljoen m2 per jaar. Met de eigen productie zal HDM daarvan zo’n acht miljoen m2 per jaar voor zijn rekening kunnen nemen. Het bedrijf commercialiseert het materiaal onder de merknaam Aqua-Step.

Geen middenweg

Cfo Ann Schepers: “De banken konden niet goed inschatten wat productie voor een bedrijf als HDM zou betekenen.”

De uitvoering van de plannen zaten in de eindfase toen Covid-19 losbrak. De banken gingen op de rem staan. “Ze wisten niet wat er ging gebeuren”, zegt cfo Ann Schepers. “Bovendien konden ze niet goed inschatten wat productie voor een bedrijf als HDM betekende. We waren een groothandelsbedrijf. Het businessplan en de bijhorende risico’s kenden ze, maar nu zouden we een productiebedrijf worden in een nieuwe marktomgeving.” De cfo klopte aan bij PMV, dat wel oren had naar het duurzame transformatieplan van het bedrijf. De investeringsmaatschappij kwam opzetten met een achtergestelde lening, wat de banken mee over de streep trok. “Een bank zit niet op de stoel van een ondernemer, PMV in dit geval wel”, zegt Ann Schepers. De transformatie kost HDM zowat tien miljoen euro, een fors bedrag. “Er is geen middenweg”, zegt Kees Tempelaars daarover. “Ofwel doe je het zoals het hoort, ofwel doe je het helemaal niet.”

Van veertig naar tachtig medewerkers

Het reshoringsplan is een zwaar parcours, geeft de ceo aan. “We zijn pioniers. Dat betekent dat we van niets starten.” De steun van PMV, dat voor 550.000 euro in het project stapt (vijftig procent van de eerste fase van de financiering van 1,1 miljoen euro), en een transformatiesubsidie van 650.000 euro van de Vlaamse minister van Economie Jo Brouns (CD&V) zijn daarom fikse opstekers. “Het getuigt van geloof in onze plannen”, zegt Ann Schepers. De bijkomende tewerkstelling ondersteunt dat geloof: HDM groeit van veertig naar tachtig medewerkers eens de vier lijnen operationeel zijn. Nu zijn er al 56 personen aan de slag. Daarnaast is het circulaire karakter van de productie een bijkomend argument. Ann Schepers: “De overheid kan het ‘Made in Belgium’-label van onze maakindustrie mee ondersteunen, door bijvoorbeeld dezelfde strenge eisen rond duurzaamheid op te leggen aan goedkope import uit het buitenland of dichter bij huis te zorgen voor een ondernemersvriendelijk beleid rond omgevingsvergunningen”, klinkt het nog.

Zie ook: het artikel over E.D.&A. en de column van Rudy Aernoudt over dit thema.