Privacyverklaring

PayPal wordt belangrijker dan Bancontact

27 september 2023
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Chun Kay Tang (foto Wouter Van Vaerenbergh)

Uit het jaarlijkse e-commercerapport van financieel dienstverlener Mollie blijkt dat PayPal en Bancontact dit jaar haasje-over deden.

Vorig jaar was Bancontact nog het populairste betaalmiddel. Inmiddels betaalt ruim een derde (32 procent) van de duizend ondervraagde Belgische consumenten zijn aankopen in Belgische webshops het liefst met PayPal. Voor een vijfde (20 procent) is Bancontact nog steeds het favoriete betaalmiddel. Veertien procent rekent bij het onlineshoppen het liefst af met een debet- of kredietkaart.

Buitenlandse aankopen

Voor aankopen in een buitenlandse webshop is PayPal ook de meest geliefde betaalmethode. 34 procent van de Belgische consumenten rekent zijn aankopen op buitenlandse websites op die manier af. Bijna een vijfde (19 procent) betaalt buitenlandse aankopen bij voorkeur met debet- of kredietkaart. Bancontact staat op de derde plaats: veertien procent van de ondervraagden gebruikt het oude vertrouwde betaalmiddel bij de check-out op een buitenlandse webshop.

Of het nu gaat om binnenlandse of buitenlandse aankopen, PayPal is inmiddels de favoriete onlinebetaalmethode van de Belgen. Liefst 93 procent van de Belgische consumenten vindt het belangrijk dat hun favoriete betaalmethode wordt aangeboden wanneer ze onlinewinkelen.

23 procent wil vaker gebruikmaken van ‘buy now, pay later

De Belg geeft er nog steeds de voorkeur aan om onlineaankopen meteen af te rekenen. Slechts vier procent noemt ‘buy now, pay later’(BNPL) als favoriete betaalmethode. Elf procent van de ondervraagden zegt regelmatig gebruik te maken van BNPL, nog eens 18 procent zegt het af en toe in te zetten. In totaal gebruikt 29 procent deze betaalmethode dus met enige regelmaat. Onlineretailers zorgen er dus best voor dat ze deze betaaloptie inzetten als ze geen omzet willen missen. Bovendien zegt 23 procent van de Belgische consumenten er vaker gebruik van te zullen maken.

De studie bevestigt wel dat België nog steeds conservatiever is dan de omliggende landen wat het gebruik van BNPL betreft. Zo geeft 42 procent van de Belgische respondenten aan nog nooit gebruik te hebben gemaakt van BNPL. In het Verenigd Koninkrijk heeft 31 procent deze betaalmethode nog nooit gebruikt en in Nederland is dat slechts 26 procent.

Volledig arsenaal aanbieden

Chun Kay Tang, sales lead Belgium bij Mollie: “Bancontact was in België jarenlang de favoriet als het aankwam op onlineafrekenen. Inmiddels hebben betalingen met PayPal de overhand genomen. Ook kredietkaarten zoals Visa en Mastercard winnen aan belang, zeker als het gaat om aankopen bij buitenlandse webshops. De verschuiving is wellicht toe te schrijven aan de vele bijkomende voordelen die PayPal en kredietkaarten bieden, bijvoorbeeld op het gebied van verzekering. Voor onlineretailers is het belangrijk dat zij het complete arsenaal aan betaalmethoden aanbieden. Zo is de kans het grootst dat de Belgische consumenten tevreden hun digitale winkelmandje afrekenen én dat ze terugkomen.”