Privacyverklaring

Groene financiering in China overtreft Europa

21 oktober 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Denis Leysen

Wat leren Belgische bedrijven van de financiële dynamiek in groeiland China? Professor Rudy Aernoudt en een dozijn Belgische ondernemers trokken naar China, waar de snelheid van innoveren hoge toppen scheert. "China is niet langer het land van lage lonen. Het draait nu om innovatie en kwaliteit," zegt delegatieleider professor Rudy Aernoudt.

Welke inzichten hebben jullie opgedaan tijdens de reis naar China?

Guy Louis: “De evolutie in China is indrukwekkend. De steden zijn groener, de elektrificatie van het wagenpark is vergevorderd en de snelheid van ondernemen en innoveren is opmerkelijk hoog. Er is een opvallende gelijkenissen op het vlak van kapitaalmarkten met Europa. Ondernemingen starten met een beperkt eigen kapitaal, schakelen vervolgens over naar fondsen, veelal uit het buitenland. Daarna zetten ze de stap naar de beurs, onder andere die van Hongkong of de Amerikaanse Nasdaq. Het systeem van subsidies heb ik minder weten te doorgronden. Maar wanneer Chinese bedrijven naar Europa komen, trekken de lokale subsidies hier hen wel aan.”

Denis Leysen: “Het was mijn eerste keer in China, en het was een openbaring. De steden zijn groter dan ik had verwacht, en toch heerst er een stilte dankzij elektrische auto’s en de groene periferie. Wat me opviel, was dat de concurrentie vooral van interne aard is, tussen andere grote steden en provincies, eerder dan met Europa of de VS. De competitiviteit wordt enorm gestuwd, bijvoorbeeld door Chinese automerken met elkaar in concurrentie te laten gaan. Die competitieve mentaliteit is alomtegenwoordig. Toch vind ik de Chinezen minder ondernemend dan westerlingen omdat er een volgende en hiërarchische cultuur heerst, met tomeloos respect voor leiderschap. Ik zie eerder trouwe uitvoerders van werk die iets minder proactief zijn. Toch is dat een sterkte om ze met die focus het verschil maken.”

Rudy Aernoudt: “Ik was al meerdere keren in China, en de veranderingen blijven verbazen. De steden zijn proper en gemoderniseerd. Binnen de auto-industrie concurreren verschillende merken binnen één constructeur zoals Geely met elkaar. Binnen de groep geldt de wet van de sterkste die overleeft. De productiviteit ligt hoog. De productietijd tussen de eerste tekening en een kant-en-klare auto bedraagt bijvoorbeeld daar 14 maanden, terwijl dat bij ons gemiddeld 42 maanden is.”

Gwenn Sonck: “Ik was al meer dan 100 keer in China. De innovatie is er ongezien. Autonoom rijden is bijvoorbeeld al een realiteit in bepaalde districten in Beijing, Shanghai en enkele andere steden. Onze bedrijven zijn steeds meer aanwezig in China omwille van die snelheid in innovatie. Het voelt alsof je een fitnesscentrum binnenstapt: bedrijven moeten fit zijn en blijven innoveren.”

Jun Jiang: “China is open voor het Westen en staat klaar voor samenwerking. Er is niets dat zij hoeven te kopiëren. De vooruitgang, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie en bescherming van intellectuele eigendom, is enorm. Speciale rechtbanken werden opgericht om inbreuken op intellectuele eigendom te bestraffen, en die wetten worden streng nageleefd.”

FDmagazine: Is er specifiek kapitaal vereist om te investeren in juridisch en financieel advies om te ondernemen in China?

Denis Leysen: “Het is belangrijk om te investeren in een team dat de markt kent en waarop je kan vertrouwen. Alles gaat razendsnel, en voortdurend investeren is noodzakelijk om het verschil te blijven maken.”

Guy Louis: “Investeren in relaties is minstens zo belangrijk. Het kost niet alleen geld, maar ook tijd. Op die relaties bouw je verder om bij andere personen te geraken, al vergt dat vaak het overwinnen van de logistieke uitdagingen. Het is bovendien ongebruikelijk om China te betreden en op korte termijn opnieuw te vertrekken.”

Gwenn Sonck: “Bij het bepalen van een China-strategie is het essentieel dat bedrijven voldoende juridisch en financieel advies inwinnen. Ieder bedrijf heeft ook een goede strategie nodig om zijn intellectuele eigendom te beschermen.”

FDmagazine: Waar liggen de grootste groeimogelijkheden voor Belgische bedrijven die zaken doen met China?

Jun Jiang: “De Chinese middenklasse groeit snel en de lonen verhogen, wat kansen biedt op het gebied de consumptie van biologische voeding en groene energie.”

Gwenn Sonck: “Bedrijven die op de Chinese markt wensen aanwezig te zijn, hebben een nicheproduct nodig. Innovatie maakt het verschil want de concurrentie is hevig. De Chinese economie groeit nog steeds met 4,5 procent, wat nog altijd sterk is ten opzichte van elders in de wereld. Er liggen opportuniteiten in de automobielindustrie, de medische sector, biotech, chemie, hernieuwbare energie, voeding en dranken. Maar ook in de opzet van onderzoek en ontwikkeling, en in de dienstensector zoals het beheer van pensioenfondsen.”

Denis Leysen: “Vroeger kon je in China alles verkopen. Nu is de markt volwassen geworden, en heb je een strak plan nodig met een duidelijk onderscheidend vermogen. België hoeft zich niet meer te bekommeren dat China onze producten kopieert, integendeel, we kunnen beter naar daar kijken om van te leren.”

Rudy Aernoudt: “Dat is de grote transitie. China is niet meer het land van de lage lonen. Het draait nu om innovatie en kwaliteit. Hun vooruitgang op het gebied van zonne-energie, batterijen en elektrische voertuigen is indrukwekkend. Dat brengt wel risico’s met zich mee, zoals de zorgwekkende kapitaalbehoeften van Chinese banken. De uitstaande bedragen zijn bijzonder hoog. Je merkt dat lokale banken door de overheid dienen te worden ondersteund. De interpretatie van de Basel-richtlijnen is soepeler dan in Europa. Zo ontstaan bancaire reuzen op lemen voeten.”

Guy Louis: “Bedrijven in China denken handelen op een duurzame manier. De ESG-doelstellingen (Environmental, Social, Governance) zijn vanzelfsprekend voor hen. Steden zijn continu in ontwikkeling, maar ze zorgen dat er veel groen rondom is.

Rudy Aernoudt: “De Europese Unie implementeert het CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism: Europese systeem voor emissiehandel, ook EU-ETS genoemd), maar dat zal voor Chinese bedrijven geen probleem meer zijn. Ze zijn intussen groener dan tal van Europese bedrijven, dus voor hen komt het waarschijnlijk neer op een nultarief.”

ID:

  • Rudy Aernoudt, Professor corporate finance, UGent
  • Gwenn Sonck, Executive director Vlaamse-Chinese Kamer van Koophandel
  • Denis Leysen, Ondernemer en board member Xylos en Astros
  • Guy Louis, Executive partner Ventures4Growth
  • Jun Jiang, Founder China Connect Belgium

Dit is het eerste gedeelte van een rondetafelgesprek over de leer- en belevingstrip van professor Rudy Aernoudt en een dozijn Vlaamse ondernemers naar China. Zij bezochten onder meer Alibaba, Geely en Lenovo. Het volledige artikel lees je in FDmagazine in januari. De volgende China missie (geleid door Rudy Aernoudt) heeft plaats van 17 tot 24 februari 2025.

Interesse in een membership? Contacteer ons gerust voor meer informatie.

Guy Louis