Op dit ogenblik besteden de meeste kredietprofessionals veel aandacht aan de financiële gezondheid van hun klanten. Dat is hoognodig, want de economische motor sputtert en de bedrijven staan onder druk. Ieder doet dat op zijn manier.
We weten dat aanbieders zoals handelsinformatieverschaffers en kredietverzekeraars hogere klantenverliezen verwachten. Hun ratings en limieten zullen dat reflecteren. Bedrijven volgen ook het betaalgedrag van hun klanten strikt op, want de betaalbarometers zien er niet goed uit. Almaar meer vragen tot uitstel van betaling worden zeer sceptisch bekeken. Als kredietprofessionals zelf niet voldoende beslissingsmacht hebben, werken ze zeker aan een sterkere bewustwording voor kredietrisico in de eigen organisatie. Ondertussen vinden steeds meer kredietprofessionals de weg naar de financiële analyse als instrument om de gezondheidsonderzoeken of faillissementsvoorspellingen te ondersteunen.
We leven op dat vlak in een gunstige regio. In Europa geldt in de meeste landen een publicatieplicht van de jaarcijfers van ondernemingen. Historisch was dit bedoeld als informatie voor crediteuren. Het laat hen toe schuldenaren juist in te schatten. Dat gebeurt nog altijd. Het is een zeer nuttig instrument. Wel vergt het opleiding en kennis om de openbaar gemaakte informatie juist te interpreteren. Kredietprofessionals bieden met deze expertise een hoge toegevoegde waarde.
Jammer dat deze publicatieplicht niet overal bestaat, hoewel zowat overal ter wereld bedrijven hun jaarcijfers wel degelijk opmaken. In Noord-Amerika bijvoorbeeld krijgen andere motivaties de bovenhand. Het is er not done om een privéonderneming naar cijfers te vragen. In Latijns-Amerika zijn jaarcijfers moeilijk of niet te vinden, maar kan je ze vrij gemakkelijk van de klant zelf krijgen. Ook in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten zijn ze er wel, maar moet je het vertrouwen winnen van de klant. In China zijn de cijfers dan weer onbetrouwbaar. Zo heeft iedere regio of land zijn specifieke kenmerken of bronnen. Het loont voor kredietprofessionals zeker de moeite om zich hierin te verdiepen.
Ook binnen Europa is er een evolutie. Vroeger werd de publicatieplicht in Duitsland ook niet nagevolgd. Een vonnis van een rechtbank maakte daar abrupt een einde aan. In Oost- en Centraal-Europa zijn de bronnen de voorbije jaren almaar toegankelijker geworden. Dat zijn evoluties ten goede. Jammer dat bepaalde landen een te lange publicatieperiode in acht nemen, want meestal zijn de cijfers al maanden klaar en beschikbaar binnen het bedrijf.
Het lijkt erop dat politieke overheden dit waardevolle instrument opnieuw minder naar waarde schatten. Er is lange tijd sprake van geweest om kleinere ondernemingen te ontslaan van hun verplichting. Het ging dan om administratieve vereenvoudiging en de kostprijs. In het huidige digitale landschap zijn dat achterhaalde argumenten. In enkele landen moeten micro-ondernemingen niet meer publiceren. Andere mogen dan weer een verkorte versie uitbrengen. Ook deze klanten hebben echter nood aan leverancierskrediet of dekking door kredietverzekeringen. Bovendien wil iedere zaakvoerder toch die cijfers kennen om zijn beleid op af te stemmen? Het lijkt dan ook nuttig om net wel transparantie te vragen. Of gaat het hier om demagogische maatregelen?
Tot slot is er een soort laksheid zichtbaar. Het lijkt erop dat jaarcijfers later gepubliceerd worden en in bepaalde landen zelfs helemaal niet meer. De boete nemen die bedrijven erbij. Logisch dat het soms gaat om bedrijven die hun slechte cijfers niet naar buiten durven brengen. Maar wat baat het? Merkwaardig genoeg gaat het dikwijls net om té goede cijfers. Daarbij moet je weten dat aankopers de informatie over hun leverancier gebruiken om de verkoopprijs omlaag te halen.
Dat jaarcijfers een verouderd beeld tonen, is maar een opmerking in de marge. Professionele financiële analyse biedt voor kredietprofessionals wel degelijk zeer veel voordelen.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.