Kredietmanagers gebruiken veel meer data in hun dagelijkse activiteiten. Die tendens geeft hun meer impact, zeker met het oog op de automatisering in de afdeling.
Op de Dag van de Kredietmanager van het Instituut voor Kredietmanagement (IvKM) kwamen de kredietmanagers zelf ruimschoots aan het woord tijdens een panelgesprek. Uit hun tussenkomsten bleek dat ze in de nasleep van de laatste crisissen en zeker na covid sterk hebben ingezet op de digitalisering van hun processen. Online vergaderingen werden algemeen ingezet tijdens de coronapandemie en zijn nu de standaard communicatietool geworden. Ook de procedures werden aangescherpt. Dat heeft inspanningen gevergd maar daar plukken de kredietmanagers nu de vruchten van. Ze kunnen veel meer doen met hetzelfde aantal medewerkers. Tegelijk is het stressniveau in de afdeling sterk gedaald.
Anderen voelen aan dat de voorbije crisissen niet alleen voor veranderingen zorgen, maar dat die veranderingen elkaar alleen maar sneller opvolgen. Daarvoor is een flexibele instelling nodig die gepaard gaat met verbeterde en vaak geautomatiseerde processen. Het gebruik van steeds meer data maakt dat de kredietmanager beter onderbouwde beslissingen kan nemen. Op die manier is ook de business case voor een verdere automatisering in de kredietmanagementafdeling sterker. Het wijst allemaal op de emancipatie van de kredietmanager die al lang is aangekondigd, maar nu ook werkelijkheid wordt. In het bedrijf kijkt men nu veel meer naar de combinatie van een groei in omzet samen met het kredietrisico dat daaraan vasthangt.
Bij die algemene tendens naar meer automatisering behouden de kredietmanagers toch een grote scepsis ten opzichte van artificiële intelligentie. Een van hen houdt het eerder op augmented intelligentie: het systeem met een complex algoritme kan inderdaad nu al de kredietlimiet bepalen voor een klant van het bedrijf, maar het blijft wel de medewerker die het eindoordeel velt. Zeker bij de belangrijke beslissingen over grote bedragen hoort ook overleg met de andere afdelingen en de directie. Dan is het belangrijk dat de kredietverantwoordelijke goed uitlegt waarom de beslissing is genomen. Dat besluit mag niet uit een black box komen. Dat principe neemt niet weg dat bedrijven zich nu ook al neerleggen bij de automatisch voorgestelde kredietlimieten van het systeem als dit gaat over heel kleine bedragen. Het risico is hier klein en het volume zeer groot. Hiermee kan de afdeling grote efficiëntiewinst boeken.
Het is een algemeen oordeel dat het nu nog te vroeg is voor een algemeen gebruik van AI in de kredietafdeling of in de juridische procedures voor inning. De nieuwe systemen stellen nu zaken voor die heel correct lijken, maar het in werkelijkheid niet zijn. Tijdens de gesprekken op de Dag van het kredietmanagement kwamen enkele hallucinante anekdotes naar voren die wijzen op de grote risico’s. Het is daarom heel belangrijk dat de kredietmanager zelf altijd het inzicht behoudt en ook de beslissing van de machine kan beoordelen.
Het valt tegelijk op hoe weinig kredietmanagers bezig zijn met thema’s als ESG of de wettelijke veranderingen voor de betaaltermijnen die eraan komen.
● Steven Ponnet, kredietmanager AGC
● Luc De Wilde, kredietmanager Agfa IT Healthcare
● Els Desmet, consulting manager Crion
● Georges Fabry, kredietmanager IKO
● Christopher Symons, advocaat Advius
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.