Privacyverklaring

Effect van hoge rente en betalingstermijnen op werkkapitaal

29 mei 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Nicolas Herbots

De hoge rente is een kopzorg voor bedrijven. Ook klanten die te laat betalen en de nood aan meer voorraad veroorzaken heel wat problemen op het vlak van werkkapitaal. Financieel managers deelden tijdens de CFOconferenz hun ervaringen. “We zien disrupties die niet veroorzaakt zijn door de conjunctuur.”

Michel Verholen: “Bij Ateb, de vakvereniging van treasurers, merken we een groeiende interesse voor de thematiek van businesspartnering. Treasurers voelen steeds meer de noodzaak om overleg te plegen met de operationele managers in de afdelingen. Doel is de kosten en financieringsnoden te bespreken. Op events voor onze leden plannen we intussen altijd een moment in om ervaringen te delen. Het gaat daar nu heel vaak over. De stijgende rente en de hogere financieringskosten maken die samenwerking nog dringender.”

Nikolas Rosseel: “Dat doen we bij Ahlers ook. Met de financiële afdeling maken we nu rapporten voor de verantwoordelijken van de afdelingen over uitstaande kredieten, DSO, enzovoort. Zo zien ze bijvoorbeeld wat de impact is van klanten die systematisch te laat betalen op wisselkoersrisico’s. Op die manier willen we awareness creëren over die problematiek en inzicht geven in mogelijke oplossingen.”

Geert Le Page: “Voor Belcar als verhuurder van wagens is het nauw contact met de business essentieel. Ons financieel resultaat hangt af van de verhuringsgraad, want dat is de parameter die onze marge bepaalt. In dat kader hebben we een set van rapporten om die rendementen van dichtbij op te volgen.”

Effect van betalingstermijnen facturen op werkkapitaal

Koen Vervaeke: “Bij Sioen werken we al een hele tijd met management-P&L’s die de financiële resultaten tonen voor een businessunit of afdeling. Een van de parameters is de intrest van capital employed. Zo krijgen de managers een zicht op de financiële kost van hun afdeling. Dat vind ik heel belangrijk voor de verkooporganisaties. We zetten zeer sterk in op een goed kredietbeheer voor onze klanten, maar daarbij spelen ook commerciële belangen. De laatste tijd hebben we meer aandacht voor de betalingstermijnen die onze verkopers afspreken met hun belangrijke klanten.”

Ann De Reycke: “Met The Cookware Company letten we in de eerste plaats op de betaaltermijnen van zowel uitgaande als binnenkomende facturen. Het klopt dat er ruimte moet zijn voor commerciële afspraken, maar wij hebben op dat vlak toch strikte richtlijnen die zowel de verkopers als de inkopers moeten volgen. Ook bij investeringen nemen we de beslissing in functie van de vooropgestelde marge.”

Yves Dupuis: “Voor RGF Staffing is kredietbeheer cruciaal. De naam van de groep is minder bekend, maar er zitten grote namen uit de uitzendsector onder, zoals Start People, Unique, Solvus en andere. Wij werken met uitzendkrachten en freelancers. Die moeten allemaal ten laatste op het einde van de maand betaald zijn. Onze cash-out is dan onmiddellijk en volledig. In zo’n situatie moet je heel nauwkeurig bewaken dat ook de uitgaande facturen correct en tijdig betaald worden. De opvolging van de DSO is cruciaal. We hebben heel sterk ingezet op de efficiëntie van dat proces. In de praktijk organiseren we dat via kredietlimieten. Elke klant krijgt een limiet opgelegd en onze lokale uitzendkantoren krijgen ondersteuning bij het opvolgen hiervan.

Daarnaast proberen we het risico zoveel mogelijk in te dekken met een kredietverzekering. Op die manier hebben we ook goede resultaten geboekt, zelfs tijdens de coronaperiode. We merken nu dat een aantal klanten – vooral in de industrie en retail – meer problemen hebben om hun facturen te betalen. Dat is een stuk ernstiger dan vroeger. Die partijen willen dan nog nieuwe uitzendkrachten engageren, maar hebben wel een grote som die nog uitstaat. Dan komt het erop aan om te onderhandelen met de cfo van dat bedrijf. We willen uitzendkrachten blijven sturen, maar dan moet het bedrijf ook inspanningen leveren om die facturen af te lossen. Vaak vragen we zelfs om vooraf te betalen.”

Philippe Gijsels: “Dat is een interessant fenomeen. Het wijst ook op het eigenlijke uitgangspunt van het boek dat ik schreef samen met Koen De Leus, mijn collega bij BNP Paribas Fortis. Het gaat erom dat bedrijven in de problemen komen terwijl er technisch gezien geen recessie is, toch zeker niet in de VS. Tegelijk zijn er andere ondernemingen die het nu nog extreem goed doen. We zien disrupties die niet veroorzaakt zijn door de conjunctuur. Daarom zeg ik: we leven in een kantelmoment.”

Yves Dupuis: “Als uitzendgroep leveren wij de flexibele schil voor onze klanten. Dat werkt ook voor ons heel soepel: we werken meestal met week- of maandcontracten. Wanneer er geen vraag is, moeten we zelf ook al heel snel niet meer verder betalen. Dat is moeilijker voor onze projectsourcingmedewerkers, die wél op de loonlijst staan. Ook daar valt een groeiend aantal nu zonder opdracht. Er speelt ook een paradox: enerzijds daalt de vraag, anderzijds blijft er een schaarste op de arbeidsmarkt.”

Dit is het eerste deel van een lang rondetafelgesprek met financieel managers op de CFOconferenz dat u leest in FDmagazine van mei. Interesse in het volledige artikel en een membership? Contacteer vrijblijvend Murielle.Cosyns@nieuwemediagroep.be