Privacyverklaring

Inconsistenties bij jaarafsluiting doet 44 uur per week verloren gaan

11 juni 2025
Tekst
Elien Verheye

Een recent wereldwijd onderzoek van Unit4, een leider in cloudbedrijfssoftware voor dienstverlenende organisaties, heeft aan het licht gebracht dat alle finance- en IT-beslissers wereldwijd (100%) worstelen met inconsistente financiële data bij het opstellen van eindejaarsrapportages. Het onderzoek, getiteld "The Back Office", werd uitgevoerd onder 600 finance- en IT-beslissers in diverse sectoren en richt zich onder andere op cashflowbeheer. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 77% aangeeft dat financiële discrepanties regelmatig voorkomen.

Discrepanties in jaarrapportages beïnvloeden de werktevredenheid

Deze discrepanties leiden tot verschillende problemen, zoals tijdrovende handmatige processen (44%), een gebrek aan integratie tussen systemen (40%), en moeilijkheden bij het consolideren van rekeningen (40%). Deze problemen hebben directe gevolgen voor het personeel. Bij 61% van de financiële en IT-beslissers gaat het opstellen van jaarrapportages ten koste van de tevredenheid binnen het financiële team. Bovendien geeft 73% aan dat een lagere werkdruk rond het opstellen van jaarrapportages kan helpen om burn-outs te voorkomen.

“In een tijd waarin productiviteit en efficiëntie centraal staan bij zakelijke dienstverleners, hebben veel organisaties moeite om hun concurrentiepositie te versterken”, zegt Bryce Wolf, strategic growth director bij Unit4. “Wat organisaties daarbij kan helpen, is het consolideren van financiële informatie. Zo werken organisaties aan een betrouwbare manier om bedrijfsprestaties te meten. Dit zal, in combinatie met meer automatisering en snellere besluitvorming, de komende jaren bepalend zijn voor het voortbestaan en de groei van organisaties.”

Projectfinanciën vereisen aanzienlijke tijdsinvestering

Het opstellen van jaarrapportages en het beheer van projectfinanciën kosten veel tijd. Senior financiële beslissers besteden gemiddeld twee volledige werkdagen per week aan het consolideren van financiële gegevens. Daarnaast zijn ze wekelijks 25 uur bezig met het analyseren van projectfinanciën en negentien uur met het corrigeren of bijwerken van gegevens. Organisaties in de Benelux besteden hier respectievelijk 31 en 26 uur per week aan.

Er is dus nog ruimte voor een efficiëntieslag, maar financiële en IT-beslissers stuiten daarbij op verschillende obstakels. De drie grootste uitdagingen zijn: de hoge kosten van nieuwe oplossingen (36%), een gebrek aan real-time inzicht in financiële gegevens (35%), en gefragmenteerde en inconsistente gegevens (34%).

Handmatige processen: trage en riskante boosdoeners

Niet alleen het opstellen van jaarrapportages, maar ook het cashflowbeheer kan verbeterd worden. Vier op de vijf (88%) financiële en IT-beslissers worstelen met cashflowbeheer, onder andere door ontoereikende rapportagetools en complexe workflows. De drie belangrijkste knelpunten die zij noemen zijn de reconciliatie van betalingen (47%), goedkeuringsworkflows (43%), en integratie en consolidatie van gegevens (42%). Toch is slechts 46% van alle processen voor cashflowbeheer geautomatiseerd.

Automatisering brengt echter voordelen met zich mee, zoals:

  1. Het bewaken en beheren van de projectkosten (48%)
  2. Het monitoren en optimaliseren van de kaspositie (47%)
  3. Het opstellen van financiële prognoses (47%)

Bovendien geven bijna alle financiële en IT-beslissers (92%) aan dat de consolidatie van financiële gegevens voor de jaarrapportage sneller verloopt dankzij automatisering. Daarnaast zien zij mogelijkheden om financiële systemen verder te verbeteren door:

  1. AI-ondersteunde functionaliteit (93%)
  2. Integratie met ERP voor betere samenwerking en besluitvorming (92%)
  3. Samenwerking met externe partijen voor procesoptimalisatie (90%)