Privacyverklaring

Marges onder druk in transport en logistiek

23 september 2024
Tekst
Matthias Vanheerentals
Beeld
Michaël Reul

De Belgische transport- en logistieke sector heeft in 2023 enige tekenen van vertraging getoond. De oorzaken zijn voornamelijk een stagnerende omzet, marges die zijn uitgehold en een vertraging in investeringen. Dat blijkt uit een onderzoek van het internationaal adviesbureau BDO in opdracht van de beroepsfederatie UPTR.

Zoals ieder jaar en naar goede gewoonte laat UPTR - de nationale beroepsfederatie die de belangen van de transport- en logistieke sector verdedigt - een diepgaande studie uitvoeren over de financiële gezondheid van de transportsector. De studie werd dit jaar geïntegreerd met de sector Logistiek.

Nieuwe inzichten

Dat levert heel wat nieuwe inzichten op. Alexi Vangerven en Jens Bosmans van BDO vatten deze financiële balans samen. “Uit een covidperiode komende waarin zijn activiteiten zijn ‘versterkt’, vertoont de transport- en logistieke sector in 2023 enige tekenen van vertraging. De oorzaken zijn voornamelijk een stagnerende omzet, marges die zijn uitgehold door de toename van personeelskosten (+10 procent), een vertraging in investeringen die vooral te wijten is aan de stijging van de rentevoeten en een krimpende arbeidsmarkt. De vorig jaar geuite bedenkingen over een ‘sectorale veerkracht die op de proef wordt gesteld in 2023’, zijn dus daadwerkelijk de realiteit.”

Indicatoren van de rentabiliteit

De Ebitda-marge van de sector - die in 2020 en 2021 recordniveaus bereikte (met name dankzij de impuls van online handel, nog versterkt tijdens de covidperiode) - lijkt sinds 2022 te lijden onder de inflatoire context. In 2022 was de stijging van de algemene kosten (elektriciteit, brandstof, huur,...) de voornaamste factor die de marge van de bedrijven in de transport- en logistieke sector verkleinde. In 2023 stabiliseren deze algemene kosten zich, maar stijgen de personeelskosten met meer dan 10 procent. In de sector bereikte het rendement op aangewend kapitaal een recordniveau in 2021, een weerspiegeling van de hoge operationele prestaties in de covid-periode. In 2023 verslechterde deze rentabiliteit licht als gevolg van hogere operationele en financiële kosten.

Indicatoren van de liquiditeit

Als de liquiditeit in algemene zin blijft verbeteren in 2023, dan wordt de gemiddelde betalingstermijn van klanten nog strakker. Die bedraagt 51 dagen (dat is vier dagen minder dan vier jaar geleden), wat overeenkomt met de termijn die door leveranciers wordt gehanteerd (48 dagen in 2023). De spelers in de sector ‘Transport en Logistiek’ betalen dus in 2023 hun handelsschulden drie dagen eerder dan dat ze hun vorderingen innen, wat leidt tot een toename van de kasreserve die nodig is voor de goede werking van hun bedrijfscyclus.

Indicatoren van de solvabiliteit

In 2023 blijft de solvabiliteitsratio - de verhouding tussen het eigen vermogen en het totaal van de activa - van de sector stabiel op 42 procent, nog steeds onder het Belgische gemiddelde (over alle sectoren heen). Hoewel deze schuld gebruik kan maken van een financieel hefboomeffect (vooral in perioden van lage rentetarieven), kan dit vandaag de dag sommige spelers in gevaar brengen, met in 2023 een gemiddelde sectorale financieringskost van ongeveer 4 procent (tegenover 2 procent in 2022). Daarnaast neemt het aantal transport- en logistieke bedrijven met negatief eigen vermogen toe in 2023, wat volgens UPTR zou kunnen wijzen op een ‘zwakte’ in de balans van sommige spelers.

Transport en logistiek twee zijden van dezelfde medaille

Het dubbele BDO-rapport van vorig jaar over de transportsector en vervolgens de logistieke sector heeft het duidelijke verband aangetoond tussen bedrijven die actief zijn in deze twee bedrijfssegmenten, concludeert Michaël Reul, algemeen secretaris van UPTR. “Transport en logistiek zijn de twee zijden van dezelfde medaille. Er is één sector: de transport en logistieksector. Deze volgt de schommelingen van andere delen van de economie. Een vertraging van de economie heeft onmiddellijk invloed op de transportvolumes en logistieke activiteiten. Onze nieuwe en toekomstige Belgische politieke leiders kunnen de huidige economische situatie niet negeren. De cijfers spreken voor zich en ze zijn niet positief. Dit is geen moment voor een belastingverhoging, maar voor ondersteuning van de kmo’s bij de transitie naar duurzame energie, in een over het algemeen sombere context."

Over de studie

Het audit- en financieel expertisebureau BDO heeft de jaarrekeningen (ingediend bij de NBB eind juli 2024) van Belgische bedrijven met als hoofd NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.