Elf jaar geleden kwam An Verhesen als financial controller aan boord bij Kone Belgium & Luxembourg, dochter van de wereldleider in de lift- en roltrappenindustrie. In 2016 maakte ze dankbaar gebruik van de interne mobiliteit bij het van origine Finse bedrijf en ging ze aan de slag in de afdeling customerservice. “Het was een leerrijke periode, maar na zes jaar kreeg ik zin om iets anders te doen. Het werd een terugkeer naar de financiële afdeling”, vertelt An Verhesen. Sinds vorige zomer draagt ze de pet van head of finance Kone Belgium & Luxembourg.
Vanwaar de terugkeer naar de financiële afdeling?
“Ik heb zes boeiende jaren bij customerservice gekend. Het was een goede leerschool om te luisteren naar de verzuchtingen van de verschillende klanten, niet alleen de eindgebruikers, maar ook de servicepartners en de eigen medewerkers. Zeker op het vlak van peoplemanagement heb ik waardevolle ervaringen opgedaan. Ik was echter toe aan iets nieuws. Mijn kader was vrij ruim, maar toen diende deze interne opportuniteit zich aan. Ik heb een intensief rekruteringsproces doorlopen en ben blij dat ik uiteindelijk de rol heb gekregen.”
Wat zijn je prioriteiten als head of finance?
“Ik ben in september vorig jaar begonnen en die timing was niet zo ideaal. Ik mocht haast meteen aan de budgettering voor dit jaar beginnen. Dat was een aartsmoeilijke oefening. Er zijn momenteel zoveel onzekerheden in de markt. De budgettering is nu afgerond en dat betekent dat ik meer tijd heb om me verder in te werken in de job. Een van mijn belangrijkste taken nu is gaan luisteren naar de personen in mijn team.”
Als gevolg van de automatische loonindexering in ons land gingen de lonen begin dit jaar met zowat tien procent omhoog. Hoe groot is de impact?
“De automatische loonindexering is een typisch Belgisch fenomeen. We behoren tot een internationale groep en het is niet altijd evident om dat uit te leggen op het hoofdkwartier. Ze vinden die automatische loonindexering een gevaarlijk mechanisme waardoor de loonkosten helemaal kunnen ontsporen. Nu al hebben we als servicebedrijf met veel werknemers een significante loonhandicap in België.”
Wat doe je als head of finance om dit op te vangen?
“We zetten zwaar in op efficiëntie. Er lopen nogal wat lean-projecten bij ons. Voor alles wat niet elementair is, kijken we of er mogelijkheden zijn om te automatiseren. De menselijke factor blijft wel cruciaal om waarde te creëren bij onze klanten. Naast digitalisering hebben we een sterke focus op cashflow om onze financiën gezond te houden. We waken heel sterk over bijvoorbeeld ons debiteurenbeheer.”
Hoe verloopt de communicatie met het hoofdkwartier?
“Onze organisatie – België en Luxemburg – maakt deel uit van het SEM-gebied (South Europe, Middle East). Er is een heel open contact en we krijgen op veel vlakken ondersteuning. Op groepsniveau zijn er strategisch belangrijke projecten, maar daarnaast is er voldoende ruimte voor lokale initiatieven. Op het vlak van flexibiliteit en snelheid van communicatie heeft de groep recent grote stappen gezet. Een andere evolutie is de toegenomen aandacht voor data: vroeger gebeurde veel op buikgevoel, vandaag is het motto: meten is weten.”
Naast financiële communicatie is er tegenwoordig steeds meer aandacht voor niet-financiële communicatie. Hoe zit dat bij Kone?
“Het financiële is heel belangrijk, maar de rest is dat minstens evenzeer, zeker voor de langetermijnstrategie van het bedrijf. Tijdens de maandelijkse overlegmomenten bekijken we alle kpi’s en die zijn niet alleen van financiële aard. Zo is er ook aandacht voor veiligheid, klantentevredenheid, duurzaamheid, enzovoort.”
Hoe is het financiële departement georganiseerd? Hoe moeilijk is het om de juiste profielen te vinden?
“Het financiële departement is vrij klassiek georganiseerd met een viertal afdelingen: accounting, controlling, credit control & collection en billing. Alles samen bestaat mijn team uit zestien personen. Bij een intern onderzoek gaven de medewerkers een heel hoge tevredenheidsscore en daar ben ik trots op. Momenteel staan een tweetal vacatures open. De arbeidsmarkt is erg competitief, het is vandaag niet evident om financiële of administratieve profielen te vinden.”
Intussen ben je al tien jaar aan de slag bij Kone Belgium & Luxembourg. Nooit gedacht dat het gras groener is bij de buren?
“Een goede werkrelatie is een beetje zoals een liefdesrelatie... Het is niet altijd en overal rozengeur en maneschijn en dus kwam die verleiding ooit al wel naar boven. Kone is echter een heel fijn bedrijf, actief in een interessante bedrijfstak en ik kan me bovendien heel goed vinden in de normen en waarden. Ik heb hier al heel wat kansen gekregen. Ik waardeer dat geloof en vertrouwen in mij. Het voordeel van ouder worden, is dat je iets meer geduld hebt en wat langer wacht op nieuwe kansen die zich sowieso aandienen.”
Heeft je overstap iets veranderd aan je werk-privébalans? Is deze job gemakkelijk te combineren met je privéleven? Hoe ziet je vrijetijdsbesteding eruit?
“De voorbije weken en maanden heb ik hard gewerkt. Ik wist dat op voorhand. Zoals gezegd, is het opmaken van de budgettering een zware periode geweest. Gelukkig ben ik omringd door een sterk, zelfsturend team met heel wat kilometers op de teller. Intussen is de druk wat van de ketel en is er ruimte voor andere taken. De impact op mijn privéleven was uiteindelijk niet zo groot. Dankzij een goede organisatie en planning komt mijn gezin niets tekort. Ik probeer twee keer per week aan sport te doen. Meestal vind je mij dan in de fitness.”
De missie van Kone, opgericht in 1908, bestaat erin om de flow van het stadsleven te verbeteren. Als internationale leider in de liften- en roltrappenindustrie levert het bedrijf zowel liften, roltrappen en automatische gebouwdeuren als oplossingen voor onderhoud en modernisering.
In 2021 realiseerde Kone een nettojaaromzet van 10,5 miljard euro. Het bedrijf telt wereldwijd meer dan 60.000 medewerkers – waarvan 750 in België en Luxemburg - die actief zijn in een 60-tal landen. De Kone klasse B-aandelen zijn genoteerd op de Nasdaq Helsinki Ltd. in Finland.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.