Privacyverklaring

‘Onze missie? Energiedelen eenvoudig, duurzaam en voordelig maken’

23 augustus 2023
Tekst
Thomas Laureys
Beeld
Ralph Bogaert (links) en Quinten Mannaert (rechts)

Tijdens hun bachelor Kmo en Ondernemen aan de UCLL ontwikkelden Ralph Bogaert en Quinten Mannaert ‘eConnection’ voor een studieopdracht. Nu werken ze dit concept uit tot een volwaardige onderneming. Die zet in op het vergemakkelijken van energiedelen.

Kunnen jullie eConnection in een notendop voorstellen?

Quinten Mannaert: “Toen we voor een studieopdracht een bedrijfsplan moesten uitwerken, zaten we met de vraag: welk probleem kunnen we oplossen? Op dat moment was het nog volop energiecrisis. Daardoor kwamen we op het thema energiedelen. Wie zonnepanelen heeft, gebruikt zelf maar twintig tot dertig procent van de opgewekte stroom. Met de digitale meter krijg je een vergoeding voor de stroom die je niet gebruikt en die terug naar het net gaat, maar die is eerder laag. Wie de energie verkoopt, krijgt daar tien cent per kWh voor, terwijl mensen zonder zonnepanelen dertig cent betalen.

Wij willen beide partijen een betere vergoeding bezorgen. Via energiedelen kunnen particulieren hun overtollig opgewekte elektriciteit aan andere particulieren verkopen. Dat proces bestaat al, maar is niet erg toegankelijk. Wij willen dat gemakkelijker maken, vandaar onze slogan: ‘vier clicks tot energiedelen.’ Onze missie bestaat er dus in energiedelen zo eenvoudig, duurzaam en voordelig mogelijk te maken.”

Jullie namen deel aan verschillende competities. Hoe verliepen die en wat hebben jullie eruit geleerd?

Ralph Bogaert: “We namen deel aan vijf competities. We behaalden goud bij de competitie van Rotary Leuven en de businessplancompetitie van het Network of International Business Schools in Seoul. We werden eveneens verkozen tot beste small business project bij de UCLL en wonnen de Tech4Good-challenge van KPMG. In de Vlajo-competitie eindigden we op de tweede plaats.

We hebben geleerd om een standaardpresentatie te maken. Daar voegden we telkens elementen aan toe die inspeelden op de specifieke criteria van elke competitie. We hebben ook geleerd uit de keren dat het minder goed ging, door feedback te vragen. Zo beseften we dat we soms met een tunnelvisie zaten, omdat wij zo vertrouwd zijn met de materie van energiedelen. Dat deed ons beseffen dat we heel goed moeten uitleggen wat we doen en willen bereiken en dat niet als een evidentie te zien.”

Welke tips geven jullie mee aan jongeren die willen starten met ondernemen?

Quinten Mannaert: “Maak van in het begin goede afspraken. Of, zoals wij het uitdrukken: manage the divorce before the wedding. We begonnen met vijf personen en dat is vrij veel om alles praktisch goed te regelen.”

“Een tweede tip is om snel over je idee te praten. In onze ogen hadden wij een nieuw idee voor de energiemarkt en wilden we dat te veel beschermen. Daardoor hebben we heel wat kansen tot netwerken laten liggen. We merkten later dat veel mensen bereid zijn je verder te helpen. Praten werkt dus echt”, besluit Ralph Bogaert.