Tiende Exportbarometer Credendo toont dalend vertrouwen en geopolitieke bezorgdheden
Belgische exportbedrijven zijn vandaag merkbaar terughoudender in hun internationale ambities. Dat blijkt uit de tiende editie van de Exportbarometer van kredietverzekeraar Credendo, die in samenwerking met Trends werd opgesteld. De enquête, waaraan bijna 900 bedrijven deelnamen, signaleert een daling in het algemene ondernemersvertrouwen tot 5,7 op 10 – tegenover 6,1 vorig jaar.
De geopolitieke spanningen, mede aangewakkerd door de herverkiezing van Donald Trump en de oorlog in Oekraïne, beïnvloeden zowel het sentiment als de strategische keuzes van exporteurs. Zo beschouwt 44% van de respondenten de Verenigde Staten inmiddels als een risico voor Europa. Voor 38% hoeven Europese bedrijven dan ook niet langer in de VS te investeren. Deze terughoudendheid vertaalt zich in een duidelijke heroriëntatie: acht op de tien respondenten richten zich in de eerste plaats op buurlanden als afzetmarkt. Het Verenigd Koninkrijk wint daarbij aan belang, met een toename van 4 procentpunten ten opzichte van 2024.
Hoewel Noord-Amerika terrein verliest, blijven andere verre markten kansen bieden. Azië, met name India en Indonesië, evenals Centraal-Azië en Latijns-Amerika, worden door Credendo genoemd als opkomende exportbestemmingen. Tegelijk verwacht vier op de tien bedrijven voor de komende tien jaar geen verdere groei in hun exportactiviteiten, een signaal dat de onzekerheid op de wereldmarkt zwaar doorweegt.
Kostenstructuur en geopolitieke conflicten blijven de voornaamste obstakels voor export. De hoge productiekosten in België worden door 42% van de bedrijven als belemmering ervaren. Daarnaast blijft de volatiliteit van energie- en grondstofprijzen een groot knelpunt. Internationaal zorgen handelsconflicten en protectionistische maatregelen voor bijkomende druk. Die laatste worden door 31% van de sterk exporterende bedrijven als hinderlijk bestempeld.
Tot slot roept een overgrote meerderheid van de bedrijven (80%) op tot verhoogde defensie-inspanningen binnen Europa, als antwoord op de toegenomen geopolitieke instabiliteit. Wel vragen de respondenten expliciet om een verantwoord en doordacht financieringsbeleid in dat kader.
De barometer bevestigt dat bedrijven op zoek zijn naar voorspelbaarheid: in hun beleid, in hun partnerschappen en steeds vaker ook in hun afzetmarkten dichter bij huis.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.