Privacyverklaring

Dividend verlagen? Alleen als het niet anders kan

8 november 2023
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Pixabay via Pexels

Bedrijven houden hun dividend per aandeel (DPS) meestal constant of in een opwaartse trend. Maar hoe vaak kondigen cfo's aan dat ze hun dividenden verlagen als alles goed gaat?

Bijna nooit, zo blijkt. McKinsey onderzocht over de periode 1995 tot 2021 hoe vaak grote beursgenoteerde bedrijven in de Verenigde Staten een significante dividendverlaging, van minstens tien procent, aankondigden. Het consultingbureau onderzocht ook hoeveel van deze aanzienlijke dividendverlagingen werden doorgevoerd als reactie op materiële ondermaatse prestaties.

Geen verlaging om groei te financieren

McKinsey hield 1.225 bedrijven over met een meerjarig, stabiel dividendbeleid. Van hen handhaafde of verhoogde 71 percent zijn DPS-niveau zonder ooit een significante dividendverlaging door te voeren. De overige 29 procent die een significante dividendverlaging aankondigde, deed dat toen ze werden geconfronteerd met een economische crisis of een winstdaling van ten minste twintig procent - of beide. Vrijwel geen enkel bedrijf verlaagde in deze periode van meerdere decennia het dividend uit vrije keuze. Laat staan dat ze dat deden om een gedurfde investering voor toekomstige groei te financieren.

Minder dan twee procent

Een dividendverlaging door grote beursgenoteerde bedrijven is dus ongebruikelijk. In een typisch jaar verlaagde minder dan twee procent van de 1.225 bedrijven het dividend. Het aantal nam alleen toe als er een grote economische crisis was. Meer dan vijf procent van de bedrijven verlaagde het dividend tijdens de kredietcrisis van 2008-2009. Meer dan vijftien procent verlaagde het dividend tijdens de Covid-19-pandemie. In de meeste jaren tussen 1995 en 2021 kon je het aantal bedrijven dat in een bepaald jaar het dividend verlaagde op twee handen tellen – en in veel jaren op één hand.

Deel van de gereedschapskist

McKinsey stelt dat wijzigingen in het dividendbeleid van een bedrijf best deel uitmaken van de gereedschapskist van een cfo, zelfs als dat een verlaging van de DPS betekent. Cfo’s moeten wel beseffen dat er niet veel precedenten zijn. Vrijwel geen enkel stabiel, groot bedrijf kiest ervoor om het dividend te verlagen wanneer de winst en de economische omstandigheden sterk zijn.

Bron: McKinsey