Privacyverklaring

Nadia de Coninck, cfo van I4B: “Waardecreatie met publiek-privaat partnerschap.”

28 mei 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Nadia de Coninck

I4B investeert voor het eerst in opdracht van een overheid in de werken aan de ring van Gent (R4WO) via een publiek-privaat partnerschap (PPP). Het fonds richt zich op langetermijninvesteringen in infrastructuurprojecten en is intussen betrokken bij een tiental investeringen. De meeste projecten zijn samenwerkingen met private partners.

Over de financiële afronding voor de modernisering van de ringweg van Gent, een publiek-private samenwerking (PPS), goed voor meer dan een miljard euro, las u al eerder in FDmagazine.

Wat is de rol van de investeerder in een privaat-publieke partnerschap?

Nadia de Coninck, cfo van I4B: “Wij treden op als de grootste aandeelhouder van R4WO. Met de financiële partners in het project zorgen we voor het eigen vermogen dat we gebruiken om externe financiering op te halen bij banken en verzekeringen. Intussen hebben we de financiering volledig afgerond en meer dan een miljard euro klaargezet.”

De financiële partijen in de projectvennootschappen vervullen allemaal een complementaire rol in de organisatie. “We moeten daarbij verschillende soorten leningen aantrekken, afhankelijk van de behoeften en vereisten van de investeerders en het project. Zo is een andere partij bijvoorbeeld betrokken bij het aantrekken van de senior debt. Die biedt de meeste zekerheid op terugbetaling en rekent daarvoor de laagste rentevoet aan. Voor I4B zijn partnerschappen met complementaire industriële partijen voor private en publieke projecten, ook een sleutelstrategie.”

Publiek-privaat partnerschap met uitbating van 30 jaar

Nadia de Coninck benadrukt dat dit project focust op de zeer lange termijn: een uitbating van 30 jaar. Daarna neemt de overheid de infrastructuur weer zelf in handen. “Als consortium zorgen we voor het design, de financiering, de bouw, de uitbating en het onderhoud van de hele infrastructuur. We stellen de infrastructuur dan ter beschikking van de overheid en de burgers. We worden betaald in functie van die beschikbaarheid.”

André Autrand, ceo van I4B: “Dit is een klassieke PPP (publiek-privaat partnerschap) waarbij de private partners alle risico’s van zo’n groot project op zich nemen. Eventuele vertraging op de werven, noodzakelijke herstellingen, maar ook eventuele gevolgen van rampen moeten wij allemaal op ons nemen. Om dat risico te dragen, vragen we een redelijke vergoeding. Je mag niet vergeten dat de partners in Bravo4 niet alleen de operationele risico’s van zo’n groot bouwproject dragen, maar ook de financiële. We hebben nu akkoorden met de financiële instellingen die ons geld lenen voor het hele project. Naargelang onze behoeften in de toekomst nemen we dat geld op. Maar intussen kunnen er grote veranderingen optreden in de rentevoeten en leningsvoorwaarden. Ook tegen die mogelijke impact moeten wij ons indekken.”

Duurzame ESG-financiering

Een specifiek aandachtspunt voor I4B is het belang dat investeerders hechten aan duurzaamheid. Nadia de Coninck: “De verzekeringsmaatschappijen waren de eerste om de ESG-analyse te integreren. Dat is ook logisch: vanuit hun verzekeringsactiviteiten zijn ze zeer gevoelig voor de risico’s van bijvoorbeeld de klimaatverandering in de toekomst. Verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen zijn dan ook betrokken bij de langetermijnfinanciering. De banken positioneerden zich eerder op de korte en middellange termijn. Maar ook bij hen is de aandacht voor ESG snel toegenomen. De hele financiële sector – ook I4B als beleggingsfonds – is al lang onderworpen aan strenge regels zoals SFDR – Sustainable Finance Disclosure Regulation. Voor de infrastructuursector is het extra belangrijk om de ESG-analyse te integreren in het investeringsproces, omdat het bijdraagt tot de waardecreatie op lange termijn.”

André Autrand, ceo I4B