Privacyverklaring

AI in finance: eerst de basis

27 juni 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Casper De Groot

Ook de cfo van de internationale leverancier van handelsinformatie Altares Dun & Bradstreet werkt voorzichtig verder aan de invoering van AI in de financiële processen.

“Het is nu nog niet zover dat we forecasts of budgetten automatisch uit het systeem laten rollen. We werken aan die ontwikkeling, maar we moeten eerst de basis leggen”, zegt Casper de Groot, cfo van Altares Benelux.

Altares roept op tot een realiteitscheck. “We moeten de hype voorbij en ons concentreren op het bouwen van een robuuste, betrouwbare en begrijpelijke basis voor AI. Pas dan kunnen we hopen op een toekomst waarin AI niet alleen indrukwekkend is op papier, maar ook waardevol in praktijk. Bij Altares Dun & Bradstreet zijn we toegewijd aan deze benadering. Want een krachtige tool werkt alleen als je eerst zorgt voor een stevige basis.”

Fundamenten voor goede databronnen

“Ik denk dat het belangrijk is om de fundamenten te leggen. De financiële afdeling maakt deel uit van het groter geheel. Ik streef naar een intensieve samenwerking met de managers van de operationele afdelingen. Die hebben voor hun beslissingen nood aan goede informatie, waaronder ook financiële rapporten en inzichten. Iedereen weet dat in de toekomst AI hierin een zeer grote rol zal spelen, maar intussen moeten we zorgen dat we beschikken over goede databronnen waarop alles is gebaseerd. Dan moet die toevoer van nieuwe betrouwbare data ook snel en automatisch kunnen verlopen. We moeten streven naar meer uniformiteit in de data. Dat verhoogt ook de efficiëntie van ons proces.”

En de toepassing van AI zal dan wellicht in andere toepassingen eerst ingevoerd worden. Denk aan de commerciële chatbots die bezoekers van de website helpen om het juiste antwoord op hun vraag te vinden. Dat kan ook intern gebruikt worden. “Nog te vaak zijn de operationele managers gewend om telkens opnieuw vragen te stellen aan de financiële medewerkers, zonder meteen zelf op zoek te gaan naar de rapporten die we hen al ter beschikking stellen. Een chatbot kan dan helpen. We moeten focussen op het laaghangende fruit om snelle efficiëntiewinsten te boeken die ons tijd en geld opleveren”, zegt Casper de Groot.