Indusface ondervroeg tweeduizend Britse werknemers van verschillende functieniveaus en sectoren. Zo kwam het meer te weten over het gebruik van ChatGPT in bedrijven.
ChatGPT werd vorig jaar in november gelanceerd. Sindsdien is de zoektocht naar kunstmatige intelligentie met 1.700 procent omhooggeschoten. De chatbot heeft wereldwijd al meer dan honderd miljoen gebruikers. De afgelopen maanden was het programma het middelpunt van veel discussie, vooral als het gaat om zijn positie op de werkvloer.
Het schrijven van rapporten is de meest voorkomende reden voor het gebruik van ChatGPT op het werk. Meer dan een kwart (27 procent) van de respondenten noemt dit als reden voor het gebruik van deze vorm van AI.
Op de tweede plaats komt vertaling. Een kwart (25 procent) van de ondervraagden gebruikt hiervoor ChatGPT op het werk. De derde reden is eigen onderzoek (17 procent). Op de laatste plaats, met 11 procent, staat het gebruik van de bot om e-mails voor klanten te schrijven.
De reclamesector is de sector die ChatGPT het meest gebruikt tijdens het werk, met bijna twee vijfde (39 procent) van de respondenten die de bot gebruiken. De juridische sector komt op de tweede plaats, met 38 procent van de respondenten die zeggen het systeem te gebruiken tijdens het werk.
Opvallend is dat meer dan de helft (55 procent) van de werknemers in het VK aangeeft niet te vertrouwen in samenwerking met een ander bedrijf dat ChatGPT gebruikt.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.