Privacyverklaring

“De Fin Competition heeft mijn interesse voor de banksector vergroot”

16 maart 2023
Tekst
Stefanie Huybrechts

Lesly Xu is bachelorstudent financie- en verzekeringswezen aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij nam met zijn klasgenoten deel aan de Fin Competition, een onlinegame over de bankwereld. Verschillende hogescholen deden mee. De student ging samen met zijn teamleden aan de haal met de eerste prijs.

1. Hoe zit de Fin Competition in elkaar?

“Wie wordt de beste virtuele bank van België: dat is de inzet van het spel. Het bootst de werking van een bank na aan de hand van een simulatie. De teams krijgen een briefing over een hypothetische macro-economische situatie, die in de loop van het spel verandert. Op basis daarvan nemen ze beslissingen over onder meer de tarifering van de hypothecaire kredieten, de budgetten en het risicomanagement.

De wedstrijd bestaat uit verschillende onderdelen, te beginnen met een aantal oefenrondes zodat de deelnemers zich het systeem eigen kunnen maken. Na de oefenrondes volgen zeven rondes om te bepalen wie uit het juiste hout is gesneden om een bank te runnen. Na afloop van de zeven rondes mag het beste team van elke hogeschool die hogeschool vertegenwoordigen op de finale in Brussel.”

2. Wat was jullie strategie en werkte ze?

“We hanteerden bewust een strategie waarbij we zoveel mogelijk winst naar de aandeelhouders lieten vloeien aan de hand van dividenduitkeringen. Daarnaast investeerden we volop in de aankoop van eigen aandelen om de aandeelhouderswaarde te verhogen. Hierdoor neemt het aantal aandelen in omloop af. Zo stijgt de waarde van het aandeel en de winst per aandeel, wat de aandeelhouders appreciëren. Bovendien was het ook een kwestie van trial-and-error om uit te vissen wat wel of niet werkt. We moesten binnen onze strategie ook rekening houden met de andere criteria. Dat heeft blijkbaar gewerkt, want ons team – onze klas – ging aan de haal met de eerste prijs.”

3. Op welke criteria werden jullie beoordeeld?

“De beoordeling gebeurt volgens vier criteria: het totale rendement voor de aandeelhouders, de klantentevredenheid, de personeelstevredenheid en de mate waarin de bank beantwoordt aan goed bestuur (corporate governance). Deze vier criteria worden geconsolideerd in één resultaat, dat toelaat de prestaties van de teams te vergelijken.

Ons team legde zeker geen rechtlijnig parcours af: in de oefenrondes stonden we steevast op de laatste plaats. We verbeterden consistent onze strategie door van onze fouten te leren. Daardoor was het behalen van de eerste plaats extra bijzonder.”

4. Welke inzichten heeft dit simulatiespel je gegeven?

“Ik was verbaasd over het grote aantal parameters waar het management van een bank zich moet door navigeren. Het brede scala aan producten maakt die taak niet eenvoudiger. Door mijn deelname heb ik een beter inzicht gekregen in de alledaagse werking van de bankenwereld. Het heeft ook mijn interesse vergroot om later in de bankensector aan de slag te gaan.”