Privacyverklaring

Verlagen van kosten geen prioriteit voor groene bedrijven

26 juni 2024
Tekst
Matthias Vanheerentals
Beeld
DALL-E

De meeste groene bedrijven nemen kostenverlaging of -reductie niet op in hun top drie van hun strategische prioriteiten. Toch is dat in meerdere segmenten wel degelijk mogelijk. Zo kunnen ze aan schaalgrootte winnen, hun producten betaalbaarder maken en uiteindelijk toekomstige marktleiders worden. Dat staat in een rapport van het managementadviesbureau McKinsey.

Stijgende temperaturen, krimpende gletsjers en stijgende zeespiegels duwen ons voortdurend met de neus op de feiten dat de klimaatverandering versnelt. Bedrijven met de juiste combinatie van visie, moed en discipline kunnen helpen om de planeet naar een groenere toekomst te leiden door de ontwikkeling van duurzame technologieën, zoals waterstof en zonnepanelen. Maar er zijn heel wat obstakels die verhinderen dat dergelijke duurzame technologieën aan kracht winnen, zoals de hoge materiaal-, energie- en productiekosten, maar ook een uitdagende supply chain. Groene bedrijven worstelen ook met het beheer van risico’s omdat hun succes vaak afhangt van andere niet-geschaalde groene technologieën.

Beheersen van kosten

Het beheersen van de kosten kan ook bijzonder moeilijk zijn door een gebrek aan industriële standaardisatie, volatiele prijzen van materialen en componenten of schommelende energiekosten. Net zoals het overschrijden van kapitaaluitgaven in grote productiefaciliteiten voor groene producten of grondstoffen en productievertragingen die de kosten verhogen. Omwille van de urgentie om de uitstoot te verminderen, moeten klimaattechnologiebedrijven proberen de acceptatie van producten aan te moedigen door hoge kosten aan te pakken. De meeste klimaattechnologiebedrijven nemen kostenbeperking niet op in hun top drie van strategische prioriteiten. In plaats daarvan vertrouwen ze op een combinatie van subsidies, groene premies en acties van andere belanghebbenden in de waardeketen.

Schaalgrootte

Veel klimaattechnologiebedrijven denken echter dat ze op het vlak van kostenreductie niet hetzelfde niveau kunnen bereiken als traditionele bedrijven. Maar onderzoek van McKinsey toont aan dat aanzienlijke dalingen mogelijk zijn in meerdere segmenten, ondanks de uitdagingen die ermee gepaard gaan. Die bedrijven die zich nu op kosten richten, kunnen aan schaalgrootte winnen en toekomstige marktleiders worden. Bedrijven die het voortouw nemen bij het verlagen van de kosten hebben een grotere aantrekkingskracht op beleggers.

Drie elementen voor kostenvermindering

Klimaattechnologiebedrijven moeten ernaar streven de kosten snel te verlagen om de schaalvergroting te versnellen en hun producten betaalbaarder te maken. Dat vereist drie elementen: alle potentiële kostenbesparingen in kaart brengen, de moed om nieuwe technologieën (waaronder AI) in te zetten en de discipline om alles snel en nauwkeurig uit te voeren. Een innovatieve aanpak die tegelijkertijd zowel een snelle kostenreductie als een opschaling van de productie mogelijk maakt, omvat vijf elementen: ambitieuze doelen stellen, snelle innovatie, end-to-end verbeteringen in de toeleveringsketen, design-to-value en uitmuntendheid in kapitaaluitgaven. De maatregelen vereisen een wel gedetailleerd inzicht in de kostenposten en mogelijke oplossingen, waaronder nieuwe digitale tools.