Privacyverklaring

Normverschuiving doet wanbetalingen toenemen

29 november 2023
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Guy Colpaert (Intrum)

Drie op de tien Belgen vindt het geen probleem meer om facturen te laat te betalen. Steeds meer bedrijven komen door die wanbetalingen in de problemen.

De financiële druk die Belgische gezinnen vandaag voelen, leidt tot een verschuiving in sociale normen en attitudes ten opzichte van betalingsverplichtingen. Terwijl Belgische consumenten zich vroeger schaamden voor betalingsachterstanden, vinden ze het nu steeds acceptabeler om een betaling te missen. Dat blijkt uit het European Consumer Payment Report van financieel dienstverlener Intrum, dat duizend Belgen en twintigduizend Europeanen uit twintig landen bevroeg.

Belangrijkste conclusies voor ons land

· 23 procent van de Belgen heeft minder zicht op zijn uitgaven dan vorig jaar

· 29 procent voelt zich minder schuldig dan vorig jaar om een betaling over te slaan

· 32 procent van de Belgen verwacht dat bedrijven geen actie ondernemen tegen consumenten met betalingsachterstand

· 49 procent van de Belgen met betalingsachterstand mist geregeld een betaling

· De kloof tussen overeengekomen en effectieve betalingstermijn is met 57 procent gestegen.

Betaling missen is acceptabeler

Drie op tien Belgische consumenten (29 procent) voelen zich minder schuldig dan vorig jaar als ze een betaling overslaan. De helft van de Belgen met betalingsachterstand (49 procent) zegt zelfs regelmatig een betaling te missen. Bovendien verwacht een op de drie Belgen (32 procent) dat bedrijven toch niet de moeite doen om actie te ondernemen tegen consumenten met betalingsachterstanden.

“De forse inflatiestijging, hoge rente en een nieuwe incassowet hebben bijgedragen tot die normverandering”, zegt Guy Colpaert, managing director van Intrum Benelux.

Verantwoordelijkheid nemen

De normverschuiving wordt onder meer gevoed door administratieve nonchalance van de consument. 23 procent van de ondervraagden geeft toe dat ze minder zicht hebben op hun kortetermijnuitgaven dan twaalf maand geleden. Een goed voorbeeld is de grote hap die abonnementen uit het maandbudget nemen.

“Sinds de coronacrisis is er iets fundamenteel gewijzigd in het betalingsgedrag en denkpatroon van de Belgische consumenten. Die lijken verleerd te zijn om verantwoordelijkheid te nemen voor hun financieel welzijn, terwijl ze wel degelijk mee bijdragen tot de gezondheid van de Belgische economie. Wij moeten opletten dat Belgen niet verslaafd raken aan het infuus waarin overheden en bedrijven voorzien sinds de corona-uitbraak. Voor bedrijven is het essentieel dat ze zich bewust zijn van deze trend en proactief maatregelen nemen om hun financiële positie te beschermen, zonder daarbij klantrelaties te schaden”, aldus nog Guy Colpaert.

Nefaste gevolgen voor bedrijven

De normverschuiving is een zorgwekkende trend in debiteurenrelaties en heeft negatieve gevolgen voor Belgische bedrijven. Zij fungeren hierdoor steeds vaker als onbedoelde financiële tussenpersonen. Bedrijven moeten vandaag gemiddeld 57 procent langer op een betaling wachten dan vorig jaar. Die betalingskloof lijkt volgens Intrum nog meer gevoed te worden door de recent ingevoerde nieuwe incassowet. Die beschermt de consument beter, waardoor een eerste aanmaning steeds gratis is. De langere pauzes die deze nieuwe wet introduceert, verminderen bij sommige schuldenaren de urgentie om betalingsverplichtingen na te komen. Hierdoor kan de betalingskloof bij de Belgische consumenten nog verder groeien en komen vooral bedrijven die rekenen op tijdige betalingen in gevaar.

Empathie en AI verlagen schuldenlast

“De balans tussen kunstmatige intelligentie (AI) en emotionele intelligentie (EQ) is essentieel voor de toekomst van debiteurencommunicatie. De combinatie van efficiëntie en menselijkheid zal de weg banen naar een meer geavanceerd en empathisch debiteurenbeheer. AI zal een ondersteunende rol spelen bij het begeleiden van Belgische consumenten naar correct betaalgedrag. De nadruk ligt op het bouwen van bewustzijn en het aanbieden van oplossingen in plaats van strikte incassomaatregelen. Intrums recente overname van Ophelos illustreert de verschuiving naar innovatieve oplossingen om de uitdagingen in communicatie met debiteuren aan te pakken. AI is daarin een kerninstrument”, besluit Guy Colpaert.