Privacyverklaring

“Prioriteit: een blueprint uitwerken voor internationale expansie”

20 oktober 2023
Tekst
Dirk Van Thuyne

Begin dit jaar maakte Kurt Schilders de overstap naar Camin Cargo Control, een controleorganisatie die deel uitmaakt van een Amerikaanse groep. Met de overname van het Antwerpse Mios kreeg het bedrijf enkele jaren geleden voet aan de grond op het Europese continent. Dat was meteen het startsein van een waar groeiverhaal. Als vicepresident finance leidt Kurt Schilders deze expansie mee in goede banen. “Voor het eerst in mijn carrière ben ik terechtgekomen in een piepjonge organisatie die nog op zoek is naar maturiteit. Ook voor mij is dit een interessante leerschool”, zegt hij over zijn eerste maanden bij Camin Cargo Control.

Waarom heb je voor deze organisatie gekozen? Wat is specifiek aan dit bedrijf?

Kurt Schilders: “Camin Cargo Control is actief als controleorganisatie bij het verhandelen van liquide producten. Voor mij was dit een totaal onbekende sector. Dat prikkelde meteen mijn aandacht. In Noord- en Zuid-Amerika is het bedrijf een topdriespeler, maar het management koestert internationale groeiplannen. Ook die ambitie sprak me aan. Een laatste argument was de inhoud van de functie. De focus ligt op het financiële aspect, maar mijn opdracht is een pak ruimer, met aandacht voor algemeen management, processen enzovoort. Vandaag is de Europese tak nog een kmo. Die gaan we begeleiden naar maturiteit. Dat is geen eindpunt, want op termijn is het de bedoeling om de lijn door te trekken naar de rest van de wereld.”

Wat zijn je prioriteiten?

Kurt Schilders: “Mijn opdracht bestaat er in de eerste plaats in om een blueprint uit te werken op het vlak van systemen, processen, policies enzovoort. Het gaat om een standaardmodel dat we later kunnen uitrollen in andere landen. Ik kan hiervoor terugvallen op organisatiemodellen van het moederbedrijf, maar Europa is toch helemaal anders dan de Verenigde Staten. Het is dus zeker geen eenrichtingsverkeer. We dagen elkaar continu uit en leren van elkaar. De samenwerking verloopt vlot, al vormt het tijdsverschil soms een extra uitdaging.”

En wat zijn de belangrijkste taken op operationeel vlak?

Kurt Schilders: “Camin Cargo Control NW Europe is nog altijd een kleine organisatie, maar we werken wel samen met multinationals als Shell en BP. Zij stellen heel hoge eisen op het vlak van kwaliteit en doen regelmatig audits. Om aan die verwachtingen te voldoen, moeten we zwaar investeren, zowel in machines als in mensen. Nog maar net hebben we een nieuw labo opgestart in Nederland. De kosten onder controle houden, is echter cruciaal. We groeien heel snel, maar dit moet op een gezonde manier gebeuren. Ik bewaak continu de marges en hoop die in de toekomst nog wat ruimer te maken. Ten slotte is er de blijvende aandacht voor groei. De komende jaren moet de Belgische omzet maal drie gaan, de Nederlandse zelfs maal vier. In mei van dit jaar zijn we van start gegaan in Italië. Na de stopzetting van een lokaal bedrijf hebben we de medewerkers overgenomen. Volgend jaar willen we ook voet aan grond zetten in Spanje en Portugal.”

Zitten er overnames in de pijplijn?

Kurt Schilders: “Tot nu hebben we geen acquisities gedaan, maar dat is op termijn zeker niet uitgesloten. Rechtstreekse concurrenten overnemen, zie ik niet meteen gebeuren. Het zal eerder gaan om bedrijven die in de marge van onze sector actief zijn. We kijken vooral naar activiteiten die mogelijk synergie opleveren en zo onze marge verhogen.”

Welke ervaringen bij vroegere werkgevers komen nu goed van pas?

Kurt Schilders: “Ik heb ervaring opgedaan in veel verschillende domeinen van financiën. Ik ben gestart bij JooS Consulting, waar ik de beginselen van accountancy en financiële rapportering heb geleerd. Na drie jaar ben ik overgestapt naar telecomprovider Telenet. Aanvankelijk kon ik daar mijn financiële skills verder aanscherpen. Geleidelijk ging mijn carrière meer in de richting van algemene thema’s, zoals bedrijfsmanagement, budgetteren, optimaliseren van de supplychain, strategisch denken, leiderschap enzovoort. Na een korte periode bij Solvint Supply Management, een consultancykantoor voor supplychain, ging ik in het voorjaar van 2021 als zelfstandige opnieuw aan de slag bij Telenet, waar ik instond voor de implementatie van een ERP-pakket. Om de cirkel rond te maken, ga ik dat nu ook doen bij Camin Cargo Control.”

Voor welk ERP-pakket hebben jullie gekozen?

Kurt Schilders: “Het aanbod van NetSuite, een toonaangevend leverancier van cloudgebaseerde ERP-oplossingen, past het best bij onze noden op het vlak van cashbeheer en rapportering. Door de razendsnelle groei staat de implementatie ervan hoog op het prioriteitenlijstje. Vandaag verwerken we de boekhouding van onze Belgische, Nederlandse en Italiaanse activiteiten in Antwerpen.”

Heeft je overstap iets veranderd aan de balans werk-leven? Is deze job gemakkelijk te combineren met je privéleven? Hoe ziet je vrijetijdsbesteding eruit?

Kurt Schilders: “Al heel mijn carrière waak ik over een gezond evenwicht. In periodes van deadlines klop ik wel eens lange dagen. Ik zorg er altijd voor dat ik op tijd wat stoom kan aflaten. Voor mijn gezin maak ik graag tijd. Ik heb twee hockeyspelers in huis en het is altijd fijn om langs de lijn te supporteren. Zelf ben ik ook sportief, ik loop en doe fitness. Ten slotte ben ik een hifi-freak. Om de juiste emotie op te roepen, moet de geluidskwaliteit perfect zijn. Ik investeer dan ook regelmatig in speakers, versterkers enzovoort. Ik hou van veel soorten muziek: van jazz over klassiek tot dance en (hard)rock.”

Over Camin Cargo Control

Carmin Cargo Control is wereldwijd actief als controleorganisatie (kwaliteit en kwantiteit) bij het verhandelen van liquide producten, vooral olieproducten. Het bedrijf behoort tot een Amerikaanse groep die in totaal ongeveer zesduizend medewerkers telt. Enkele jaren geleden zette het bedrijf voet aan de grond in Europa door de overname van het Antwerpse Mios. Deze vestiging functioneert vandaag als Europese hub.

Op korte tijd is de Europese tak uitgegroeid tot een bedrijf met activiteiten in België (50 medewerkers), Nederland (50 medewerkers) en Italië (35 medewerkers). De ambities reiken nog verder. Volgend jaar wil Camin Cargo Control NW Europe ook actief worden in Spanje en Portugal.