Privacyverklaring

Weerbaarheid belangrijker dan winst op korte termijn

27 augustus 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Rudy Aernoudt

Professor corporate finance en columnist voor FDmagazine Rudy Aernoudt neemt van 23 tot 29 september vijftien Belgische ondernemers mee op een economische missie naar China. Rudy Aernoudt heeft een kritische visie op China en vindt dat de Europese Unie zich meer moet beschermen tegen de druk uit het Verre Oosten. De sociale en milieunormen voor de productie van Chinese producten zijn bijvoorbeeld verschillend van de Europese.

Rudy Aernoudt is een voorstander van CBAM (carbon border adjustment mechanism). Het is een mechanisme dat importerende bedrijven een heffing oplegt die de kostprijs dekt van de EU-regelgeving voor Europese bedrijven. Op die manier is er sprake van eerlijke concurrentie, een zogenoemd level playing field.

Wat is de aanleiding van deze economische missie naar China?

Rudy Aernoudt: “De Engelstalige uitgifte van mijn boek ‘Europa, een blik achter de schermen” vond z’n weg naar China. Er komt zelfs een Chinese vertaling van. De inhoud bereikte zelfs de Chinese staatstelevisie. Daarna volgde een afspraak met de Chinese ambassadeur in Brussel. Ik stel me in het boek kritisch op over China. Het heeft geen zin dat ze ons overspoelen met producten, noch dat Europa – om het met een karikatuur uit te drukken – een groot recreatiepark is. De ambassadeur heeft een Belgische delegatie uitgenodigd om te observeren hoe hun economie functioneert en de dialoog te blijven aangaan. Het doel is om een genuanceerder beeld te creëren van China dan wat we doorgaans in onze media waarnemen. Je mag kritisch zijn, maar de opzet is vooral een beter wederzijds begrip ontwikkelen.”

Canada voert een importheffing in van 100 procent op Chinese producten. Een slim initiatief?

Rudy Aernoudt: “CBAM is een intelligentere keuze. Want een eenzijdige importheffing treft ook de Chinese batterijen voor onze Europese elektrische voertuigen. De impact op een bedrijf zoals Volvo Gent zou significant zijn. Protectionisme verhoogt de inflatie. We moeten weg van een verlies/verlies status tussen China en Europa. Met een escalatie van internationale taksen is geen enkele partij gebaat.”

Welk model is een betere strategie?

Rudy Aernoudt: “Het begint met een beter begrip van elkaars economie. De Chinese economie blijft groeien tot de grootste ter wereld. Protectionisme mag de groei niet fnuiken. Het beeld over China ‘lage prijzen, lage kwaliteit’, is intussen achterhaald. China staat verder dan Europa in meerdere sectoren. Ze zijn bovendien opvallend productiever. De Chinese loonkost staat inmiddels op het niveau van landen zoals Kroatië en Bulgarije. De koopkracht van de Chinezen neemt toe en de bevolking in de middenklasse wordt steeds omvangrijker. We moeten naar een coöperatiemodel. Dat vergt een herdenken van de samenwerking.”

Welke bedrijven vergezellen je op de economische missie?

Rudy Aernoudt: “Het zijn bedrijven die gezond nieuwsgierig zijn en willen leren van de Chinese productiviteit en hun visie op lange termijn. We bezoeken ondernemingen zoals Alibaba en TikTok. Uit de covidcrisis heb ik geleerd dat weerbaarheid het cruciale vermogen van onze bedrijven dient te worden. Weerbaarheid is belangrijker dan winst op korte termijn. Historisch bekeken volgen verschillende crises elkaar steeds sneller op. Dat heeft een impact op voorraden, importkanalen, leveranciers en risicomanagement. De waarde van een bedrijf hangt van de cashflow, maar ook over de duurtijd en de zekerheid ervan. De koers/winst verhouding van een beursgenoteerd bedrijf alleen vertelt onvoldoende. De weerbaarheidscapaciteit impliceert ook dat je kwetsbaarheden in kaart brengt.”

Is er argwaan over de bescherming van knowhow?

Rudy Aernoudt: “Ik ben waakzaam, maar niemand stelt onoverkomelijke vragen. China is slachtoffer van zijn imago. We dienen vastgeroeste ideeën te overbruggen. Na de missie kunnen we onze visie bijsturen of bekrachtigd zien.”

Voor de organisatie van deze missie werkt Rudy Aernoudt samen met Jun Jiang van China Connect Belgium. Haar doelstelling is dat Europese en Chinese bedrijven elkaar beter kennen en begrijpen.

Jun Jiang: “De Chinese markt evolueert tot de grootste ter wereld, zowel in b2b als b2c. Dat creëert enorme financiële opportuniteiten. China accepteert en vindt het zelfs normaal dat er een gelijk concurrentiespeelveld is, dat Europa strenge normen hanteert. De EU is misschien een beetje conservatief maar is respectvol en betrouwbaar. Dat lokt bewondering uit bij de Chinezen.”

Welke risico’s zijn er verbonden aan zaken doen met China?

Jun Jiang: “China heeft veel meer te bieden dan goedkope productie en elders verworven knowhow. Dat zijn verouderde opvattingen. We hebben een voorsprong in artificiële intelligentie en groene energie-oplossingen. Innovatie, onderzoek en ontwikkeling zijn pijlers van de Chinese economie. De meerderheid van de deelnemers aan de economische missie was nog nooit eerder in China. Ze willen hun horizon verbreden en het Chinese mysterie ontrafelen.”

Meer informatie:

https://rudyaernoudt.be/who-joins-me-to-china/

Jun Jiang