Uit een SAP-enquête blijkt dat de respondenten in België geloven dat deglobalisering van de toeleveringsketens de economische groei bevordert. Tachtig procent geeft voorrang aan toeleveringsketens in eigen land.
In de discussie over deglobalisering vinden de deelnemers dat honderd procent nearshoring onrealistisch is in de huidige verweven wereld. Bedrijven moeten het juiste evenwicht vinden tussen globaal en lokaal.
Dit blijkt uit nieuw onderzoek door SAP, waarin Belgische bedrijven onder meer aangeven dat de tekorten aan grondstoffen, lege schappen en een verminderde beschikbaarheid van gezondheidsproducten of medicijnen nog tot eind 2023 kunnen duren.
Door de uitdagingen op het gebied van supplychain, verwachten bedrijven dat ze banen moeten schrappen en hun prijzen verhogen als de toeleveringskosten stijgen.
De grote meerderheid van de Belgische bedrijven geeft toe dat hun toeleveringsketen moet worden verbeterd (84 procent), 36 procent zegt zelfs dat de veranderingen aanzienlijk zijn. Ook bedrijven in onze buurlanden menen dat hun toeleveringsketen voor verbetering vatbaar is. 97 procent van de deelnemende Nederlandse bedrijven geeft aan dat verbeteringen nodig zijn. In Frankrijk is dat 87 procent.
De bevindingen van het rapport ‘Tomorrow's Supply Chain: Disruption Around Every Corner’ over deglobalisering, technologie en supplychain, wijzen erop dat sinds het begin van de pandemie de problemen in de toeleveringsketen rampzalig zijn. Bedrijven in België, Frankrijk en Nederland ondervinden hinder door vertragingen in de productie van goederen of levering van diensten (50 procent) en een tekort aan grondstoffen (34 procent). Dit heeft geleid tot een daling van de inkomsten (33 procent), waardoor zij hun werknemers (31 procent) of huur (41 procent) niet kunnen betalen, alsook tot verlies van klanten (35 procent) en reputatieschade (27 procent).
Wanneer zullen de problemen van de baan zijn? Daarover zijn de ondernemingen pessimistisch. De helft van de bedrijven denkt dat de huidige problemen in de toeleveringsketen aanhouden tot eind 2023, terwijl slechts 1 op de 10 voorspelt dat ze tegen het einde van de zomer opgelost zijn. Voor meer dan 6 op de 10 Belgische respondenten hangt de duur van de problemen af van een oplossing voor belangrijke gebeurtenissen: de energiecrisis (42 procent) of de situatie in Oekraïne (22 procent).
Dit voorspelt niet veel goeds voor consumenten of werknemers. Belgische bedrijven zeggen dat ze geld dat door deze problemen verloren gaat, moeten terugverdienen door het bevriezen van aanwervingen en lonen (56 procent), het verhogen van de prijzen (40 procent) en het schrappen van banen (32 procent).
“De uitdagingen en onzekerheid die zoveel Belgische bedrijven treffen, hebben ertoe geleid dat consumenten aanzienlijk hogere prijzen moeten betalen voor essentiële producten zoals levensmiddelen, energie en brandstof”, zegt Frank Soudan, hoofd digital supply chain bij SAP België & Luxemburg.
De Belgische organisaties zijn het er unaniem over eens dat lokalisering van de toeleveringsketens de economische groei ten goede zou komen: 100 procent ziet de waarde ervan in. Bovendien vinden zij dat de overheid hulp zou moeten bieden door middel van incentives om mensen aan te trekken en bij te scholen (50 procent), met inbegrip van talent uit het buitenland (40 procent), door de toeleveringsketen te monitoren en waar nodig te investeren (48 procent) en door het industrie- en handelsbeleid te versoepelen (44 procent).
Uit de resultaten van de enquête blijkt dat ook in Frankrijk een meerderheid van de bedrijven (66 procent) van mening is dat lokalisering van de toeleveringsketens de economische groei kan bevorderen. In Nederland hebben bedrijven gemengde gevoelens: 34 procent is voor en 66 procent is tegen.
“Vroeger ging het bij supplychainmanagement hoofdzakelijk om kostenbesparing. Vandaag worden bedrijven geconfronteerd met tal van uitdagingen, zoals veranderend consumentengedrag, vermindering van koolstofuitstoot, het beperken van het personeelsverloop en het laag houden van de kosten. De huidige arbeidsmarkt, de oorlog in Oekraïne en de stijgende energiekosten komen hier bovenop”, besluit Frank Soudan. “ Welke toekomstige externe factoren het verkeer van goederen en diensten ook verstoren, onze on-demandcultuur zal alleen maar toenemen. Er is een nieuwe aanpak nodig om tegemoet te komen aan die vraag.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.