Mastercard kondigt aan dat de bekende Maestro-kaarten vanaf 1 juli worden vervangen door een nieuw product: Mastercard Debit.
Mastercard lanceert die kaart om consumenten een betere ervaring te geven bij het winkelen online. Tegelijk moet Mastercard Debit even goed bruikbaar zijn in de fysieke winkels, zowel in Europa als daarbuiten.
Henri Dewaerheijd, country manager van Mastercard Belux: “De Maestro-kaart kende een groot succes bij de lancering in 1991 omdat elke transactie snel gecontroleerd werd met een connectie naar de bank. Dat was toen nieuw. De kaart was ontworpen voor transacties in winkels, niet voor e-commerce. We weten intussen dat e-commerce dubbel zo snel groeit als de handel in fysieke winkels. Ook was Maestro minder goed aanvaard buiten Europa. Die twee uitdagingen hebben we opgelost met de nieuwe kaart.”
Greet Dekocker, managing director van BeCommerce, de vereniging voor de promotie van webshops in België, geeft de recentste cijfers voor e-commerce. “We zagen al een spectaculaire groei tijdens de lockdown met covid en die tendens blijft doorgaan. Daarnaast stellen we vast dat de consumenten een zeer grote voorkeur hebben om te betalen met debit (72,91 procent). Kredietkaarten zijn goed voor 20,25 procent en dienen vooral voor grotere uitgaven.”
“Belgen zijn echte debit lovers. 90 procent van de uitgaven in België wordt betaald via direct debit. 70 procent van de Belgen heeft trouwens alleen maar een debitkaart. Dat heeft er ook mee te maken dat jongeren en mensen met een lage kredietscore geen toegang hebben tot kredietkaarten. Vandaar de introductie van dit nieuwe product”, zegt Henri Dewaerheijd.
Vanaf 1 juli starten elf Belgische banken met de omzetting van de oude kaarten naar het nieuwe product, waarvan alvast de vier grootbanken. Het gaat niet om alle Belgische banken die nu Maestro aanbieden. Volgens de country manager is het commerciële spel nog bezig en blijft het mogelijk om over te stappen naar een concurrentieel product zoals Visa Debit. BNP Paribas Fortis zal de twee merken trouwens aanbieden voor verschillende segmenten.
De komende jaren bezorgen de banken de nieuwe kaarten geleidelijk aan de consumenten. Dat maakt dat uiterlijk over vijf jaar – de maximale leeftijd van een Maestro-kaart – alle oude kaarten zijn vervangen. Daarmee verdwijnt ook het merk.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.