Privacyverklaring

Van data naar wijsheid: de AI-strategie van ML6

3 december 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Fé Zenner by Diego Franssens

ML6 ontwikkelt oplossingen en diensten met artificiële intelligentie. Hoe pakt dit AI-bedrijf de financiële processen aan? FDmagazine vroeg het aan Fé Zenner, finance director van ML6.

Fé Zenner: “De hele organisatie verwacht dat de financiële afdeling de managers ondersteunt met kant-en-klare informatie waarmee ze snel beslissingen kunnen nemen. De financiële afdeling staat centraal in het verwerken van die data. Dat wil niet zeggen dat ik persoonlijk verantwoordelijk ben voor bijvoorbeeld de data van het verkoopproces. De commerciële medewerkers moeten zelf zorgen dat ze alle informatie over de opdrachten in de pijplijn correct en tijdig invullen, zodat wij daar op de financiële afdeling mee aan de slag kunnen.

Zo hebben we onlangs mee een verkooprapport opgezet. De verkopers, maar ook de managers van andere afdelingen, zijn zo wekelijks op de hoogte van de voortgang van de onderhandelingen over nieuwe projecten. Parallel hebben we een maandelijkse financiële afsluiting ingevoerd in plaats van een afsluiting op kwartaalbasis. Zo kunnen we sneller een interne winst-en-verliesrekening maken. We willen, samen met de verantwoordelijken van de andere departementen en het volledige management, snel genoeg zicht krijgen op zowel de gegenereerde omzet als de gemaakte kosten van de voorbije maand, zodat we tijdig kunnen bijsturen.

De voorbije jaren lag de focus op het goed zetten van de basis: automatisatie, goede processen, betrouwbare data ... Finance verzamelt de ruwe data en bouwt er zo informatie, kennis en inzicht mee op. Daardoor kunnen we intussen met het financeteam trots claimen dat we naar die derde stap – inzicht – zijn geëvolueerd. De volgende stap is de omzetting naar wijsheid. De data, het team en de processen lenen zich er nu toe. Ik claim niet dat we daar al volledig zijn, maar het is wel een ambitie voor de korte termijn en we zijn er klaar voor.”

Je hoort niet vaak dat de financiële afdeling voor ‘wijsheid’ zorgt. Wat bedoel je daar precies mee?

Fé Zenner: “Op een conferentie maakte iemand de vergelijking met de communicatie tussen een F1-coureur en de teamleiding. Hun wagen rijdt op de eerste plaats, maar ze merken dat de auto trager begint te rijden omdat de banden verslijten. Wat moeten ze doen? Een bandenwissel doorvoeren met een aanvankelijk tijdverlies en daarna de mogelijkheid om weer op volle snelheid te rijden? Of trager gaan om de slijtage te beperken? Vanuit de teamleiding komt er dan één antwoord: trager rijden aan een bepaalde snelheid. Iedereen weet dat het team hiervoor heel wat analyses en vergelijkingen uitvoert, maar de coureur hoeft dat allemaal niet te weten. Die wil één duidelijke instructie over wat hij moet doen.

Als financieel directeur streef ik een vergelijkbare aanpak na. Ik zorg voor de analyses die het bedrijf vooruithelpen en doe ook voorstellen om de strategische doelstellingen te halen. In tegenstelling tot bij F1 moet ik wél altijd uitleg kunnen geven. De bedrijfstop wil het waarom van mijn voorstellen goed begrijpen.”

Wat is de strategie van ML6?

Fé Zenner: “ML6 combineert adviesverlening over artificiële intelligentie (AI) met het leveren van concrete oplossingen in de vorm van softwaretoepassingen. Naast het bouwen van AI-software, helpen we klanten met hun strategie, hun opleidingen en het identificeren van mogelijkheden op een verantwoorde manier. Dat is een tamelijk uniek aanbod. ML6 heeft intussen al een resem bedrijven bijgestaan in het uitwerken van een strategie om AI in te zetten in de eigen organisatie en het bouwen van de concrete toepassingen.

Volgens onze strategie hebben we de expliciete doelstelling om de maatschappij door onze activiteiten te verbeteren. Dankzij AI kunnen we mensen een beter leven geven, de druk op onze planeet verminderen en de angst daarover wegnemen. Dat vertaalt zich in een focus op specifieke sectoren en het type problemen dat we oplossen. Die positieve impact bewaken we enerzijds door een ethisch comité (zie kader) dat in geval van twijfel beslist of we projecten of opdrachten aanvaarden of niet. We volgen dat daarna ook op met specifieke KPI’s.

We opereren in een snel evoluerende sector en groeien mee aan een gemiddeld tempo van zo’n dertig procent per jaar. Eerst beperkten we ons tot de organische groei vanuit de eigen operaties. Intussen merken we dat omvang belangrijker wordt om competitief te blijven en voldoende impact te creëren. Daarom bekijken we nu ook de mogelijkheden om te groeien door samenwerkingsverbanden, overnames en fusies. Dat biedt een nieuw perspectief en vergt wat aanpassingen aan onze strategie.”

ML6 werd elf jaar geleden opgericht. Hoe staat het bedrijf er nu voor?

Fé Zenner: “We zijn winstgevend sinds het eerste jaar en hebben doorheen de jaren een mooie financiële buffer opgebouwd. Vorig jaar steeg de omzet voor het eerst niet. Klanten en prospecten waren enerzijds zeer geïnteresseerd in AI, maar keken tegelijk de kat uit de boom. Dat kwam door de snelle technologische vooruitgang en het sterk veranderende AI-landschap enerzijds en een algemene stagnerende economie anderzijds. Eind 2023 is de situatie gekanteld: klanten zetten nu volop in op de invoering van AI in hun eigen organisatie. Er is concreet potentieel en dat zien de klanten ook.

Er is nu een lineaire groei, zowel in omzet als in aantal medewerkers. In onze sector horen we wel dat er problemen zijn met het vinden van de juiste profielen. We hebben een sterke merknaam zodat we op dat vlak verwend zijn. De juiste personen weten ons te vinden. Wel merken we een stijgende behoefte aan medewerkers met een zekere technische bagage én een goed functioneel inzicht in de processen van onze klanten. Dat is een aandachtspunt bij onze aanwervingen.”

Dit is het eerste deel van een uitgebreid interview met Fé Zenner. Je leest het volledige interview in FDmagazine van november. Daarin vertelt Fé Zenner onder andere over de rol van finance in de groei van ML6, de digitalisering van de financiële processen en de nieuwe profielen die de financiële afdeling zal nodig hebben. Interesse in een membership? Contacteer gerust Margot Van Namen via Margot.VanNamen@nieuwemediagroep.be